Sakk és a dáma összehasonlítása
A férfiasság jelképe a sakk. A nőiesség jelképe a dáma.
Dámázni lehet 8x8-as sakktáblán , de nem lehet sakkozni (sakkbábúkkal) 10x10-es dámatáblán.
A sakk alapszáma a 8, ami az oktális számrendszer (0..7 számjegyekből áll).
A dáma alapszáma a 10, ami a decimális számrendszer (0..9 számjegyekből áll).
Felhasználási terület:
8-as logika – Informatika[1][2]
10-es logika – a hétköznapokban is használt pénz és az SI mértékegység-rendszer.
A kettőt ha kombinálni szeretnénk, akkor a "használhatatlan" 80-as számot kapjuk, de ha megfelezzük mindkettőt – akkor a 4x5=20-as alapszámot kapjuk, ami a jövő nagy esélyese –
a Rubik-kocka is kirakható ennyi lépésből.
A 8x8-as táblán játszott dáma elnevezése parasztdáma, míg a 10x10-esé nemzetközi dáma.
[1] Az informatika hőskorában (50-es éveiben) még oktális számrendszert használtak, de aztán átálltak a mai napig is használatos 16-os (hexadecimális) számrendszerre. Számjegyei 0-tól 9-ig, aztán A, B, C, D, E és legvégül F.
[2] A 8-as logika jellemző a táncokra is, dupla alap esetén 1-től 8-ig szokás számolni.
Hatvanhat
Középiskolás diákként számítástechnika szakkörre jártam. A lelkes tanárok többfordulós programíró versenyeket hirdettek, amelyek közül az egyiknek volt feladata egy olyan számítógépes szoftver írása, melyben egy 66-ozó programot kellett írni, ahol a játékos a gép ellen tud játszani.
Megkértem édesapámat, írja le a játékszabályokat. Ő így fogalmazta meg azokat.
A 66 játék szabályai
- Osztás – 2 ember játssza!
A megkevert csomagból 3-3 db-ot leosztunk nem láthatóan, majd a következő kártyát felütve rakjuk le: ez lesz az adu! Majd még 2-2 kártyát osztunk. Ha az osztott személynél az adu 2/alsó kártyája van, azt az aduval kicserélheti.
- Az osztott fél kezd. Általában valamilyen semleges kisértékű kártyával jön le.
Szabályok:
A színek értékei alulról felfelé: 2/alsó, 3/felső, 4/király, 10. és 11/ász. Minden egyes kártyát a saját színében bármilyen magasabb üti! Ha nincs a leadott színben kártyám, foghatom az aduk közül bármelyikkel. Ha van, akkor gondolkozásom szerint foghatom, vagy elengedhetem. /kisebb-nagyobb/.
Ha úgy látja bármelyik fél, hogy olyan aduk vannak a kezében /11, 10, 4, 3/ amelyekkel minden fogás az övé lehet, az adulappal letakarva a talont megállás nélkül kikérheti az ellenfele kártyáit. Ha ez sikeres volt, 3 pont az övé.
A célunk az, hogy az ellenféltől minél több kártyát tudjunk elfogni. Ez a siker számilag változó: ha nekem megvan a 66-om, és az ellenfélnek
1. van 33-ja, akkor 1pont
- nincs 33-ja, akkor 2pont.
De ha a takaráskor nem jön ki a 66-om, akkor a 3 pont az ellenfelemé.
Ha úgy végződik a parti, hogy senkinek sincs semmilyen előnye, az nyer, akié az utolsó fogás.
Előnyök:
Ha az adu színében a 3, 4-es a kezemben van és le tudom jelenteni: az számszerűleg 40-et ér.
Ha bármilyen más színben van ugyanez, s le tudom jelenteni, 20-at ér. Ez lehet egy partiban akár kettő is.
Kártyák és a sakk/dáma játékok összehasonlítása
A táblázatunknak összesen 20 sora van, de egyik játék sem tölti ki mind a 20 sort.
20 bejelentése = az egyik népcsoport alsó- és felsőháza egyetért
40 bejelentése = az uralkodó népcsoport (osztrák illetve magyar) alsó- és felsőháza egyetért
[3] I = valaha itt volt az „ász”, és értéke „I” volt
[4] A Nagy Francia Forradalom (1789) óta az „1” lett a legnagyobb értékű lap, és a király fölé került (= azaz „legyőzte a zsarnokot”)
[5] Alsó = a Parlament alsóháza
[6] Felső = a Parlament felsőháza
[7] Ez a lap idővel kikopott, és már ismeretlen, milyen jelenetet ábrázolt
[8] Ez a lap idővel kikopott, de azt még lehet tudni, hogy a szív VI-on lőtte Tell a nyilat a fia fejére helyezett almára.
Forrás:
Kővári Zalán: LÉLEKTANI DRÁMA
II. KÖTET:
-
JÁTÉKOK
-
IHLETETT
-
KITEKINTÉS
JÁTÉKOK c. könyv,
- 3. oldal,
- 33-34. oldal,
- 39. oldal