Könyvajánló

 





capitalismo.JPG

eleje.bmp

100 új gyülekezet

Társasházi lakás eladó, mely kibővíthető 62m2-ről 100m2-re

Információk a www.megveszem.tuti.hu weboldalon.

Weblink Linkgyűjtemény, Linkek

Facebook oldaldoboz

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Budapest XXIV 20/05. rész – új középiskolák Budapesten

2013.06.03. 12:06 12nyil

Míg a 70-es és a 80-as években átlagosan 90 ezer gyerek született Szlovákiában évente, a mélypontnak számító kilencvenes évek vége felé már csak 50 ezer

Nehéz helyzetben a középiskolák

Bár már az óvodákban, az alapiskolák alsó tagozatában némi létszámnövekedés tapasztalható az utóbbi években, a középiskolák most kerülnek igazán nehéz helyzetbe. Most értek ugyanis középiskolás korba azok az évfolyamok, amelyek, létszámukat tekintve, mélypontnak számítottak a születési

Sok középiskolában szeptembertől foghíjasak lesznek az osztálytermek (Somogyi Tibor felvétele)

ÚJ SZÓ-ÖSSZEFOGLALÓ

Míg a hetvenes-nyolcvanas években átlagosan 90 ezer gyerek született Szlovákiában egy évben, addig a mélypontnak számító kilencvenes évek vége felé 50 ezer. Tavaly ugyan már 61 ezer gyerek született, ami azonban még mindig csak kétharmada a nyolcvanas évek születési mutatójának.

600 helyett 477 diák Királyhelmecen

A királyhelmeci gimnázium 22 osztályának jelenleg 477 diákja van, az oktatási intézményben 40 pedagógus dolgozik. Bár a gyereklétszám tíz évvel ezelőtt még meghaladta a 600-at, ám a csökkenés miatt elbocsátásokat az elkövetkezőkben sem terveznek. A törvényi szabályozás változása miatt az elmúlt évben a nyolcosztályos gimnázium első évfolyamát nem nyithatták meg, és a létszámcsökkenéshez egyéb okok is hozzájárultak. A régióban a 90-es évek első felében kevés gyerek született, de az a korábbi trend, hogy a helyi szülők egy része különböző magyarországi oktatási intézményekbe írassa gyerekét, mostanra már nem okoz nagyobb problémát. A gimnáziumban kapott tájékoztatás szerint az elkövetkező időszakban a diáklétszám további csökkenésére vagy legalábbis annak stagnálására számítani lehet ugyan, ám a felmérések azt mutatják, 15 év múlva – épp a demográfiai mutatók változása miatt – jelentős növekedés várható.

A királyhelmeci Közös Igazgatású Iskolának 2008-ban még 491 diákja volt, az elmúlt évben az intézmény 22 osztályában 430 gyerek tanult. A következő tanévben 56-an kezdik meg itt a tanulmányaikat, ez a szám kevesebb annál, mint amire az előzetes felmérések szerint számítottak. A csökkenéshez a már említett kedvezőtlen demográfiai változásokon túl az is hozzájárult, hogy a régióban nemrégiben több olyan magán szakközépiskola is nyílt, melyekben a királyhelmeci intézményben oktatott szakokat is indítottak. Jövőre az iskolában 18 osztály működik majd, a csökkenés miatt az alkalmazottak létszámát minimális mértékben redukálni kellett.

Kassán és Szepsiben

nem romlott a helyzet

Valamivel több középiskolás kezdheti meg tanulmányait a következő tanévben a két kassai és a szepsi magyar középiskolában. Az ipariban 42 új elsős kezdi meg tanulmányait szeptemberben, héttel több, mint az előző tanévben. A kassai Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola középiskolai képzésére 35 diák jelentkezett. Szepsiben két év után sikerül ismét középiskolai osztályt indítani. Az ottani Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola középiskolai első osztályába nyolcan jelentkeztek, így jövőre a gimnáziumban egy első és egy negyedik osztály lesz.

Negyvenhét diákkal kevesebb Tornalján

A 2009/2010-es tanévben még 257-en jártak a tornaljai gimnáziumba, ősszel 47-tel kevesebb diákja lesz az iskolának. Galo Pál Vilmos, a tornaljai gimnázium igazgatójának tájékoztatása szerint pedagógust nem bocsátanak el, a szakemberek közül egy fő saját kérésére távozik. Rimaszombatban, a Tompa Mihály Református Gimnáziumban is csökkenés várható, de itt mindössze nyolc gimnazistával lesz kevesebb, mint a most véget ért tanévben. 146 diák helyett 136-an látogatják majd az egyházi gimnáziumot.

A Lévai járásban régóta csökken a létszám

A Lévai járásban a negatív folyamat már hosszú évek óta tart. Szkladányi Endre, az Ipolysági Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium igazgatója elmondta, 30 gyerek jelentkezett az iskolába, mindegyiküket fel is vették. A mélypont az ezredfordulón volt, akkor 17 fős osztályt nyithattak. Az összlétszám most is csökkenni fog, hiszen elballag 43 tanuló. Tizenkét tanár oktat az intézményben, de többen csak részmunkaidőben. A Zselízi Comenius Gimnáziumban enyhe létszámemelkedés tapasztalható. 2008/2009-ben 17 elsősük volt, 2009/2010-ben 19, jövőre 20 lesz. Az elballagó negyedikesek 28-an voltak. Drasztikus leépítés valószínűleg nem lesz a 116 fős iskolában. Tizenöt tanár és öt adminisztratív alkalmazott dolgozik itt. Az utóbbi öt évben szinte évente csökkent a létszám, főként a nyugdíjba vonulások miatt. A tizenegy éve indított nyolcosztályos gimnáziumban már negyedik éve nem tudtak osztályt nyitni.

Évek óta probléma

a gyerekhiány Párkányban

Párkányban az utóbbi években jelentősen csökkent a középiskolások száma. Mezei Ildikó, a párkányi gimnázium igazgatója és Valkó Ferenc, a párkányi szakközépiskola igazgatója is egybehangzóan állítja: a gyerekhiány évek óta problémát okoz. „Néhány éve még 25-30 fős osztályok voltak az intézményben, mára 15-20 főre csökkent a létszám az első osztályban a magyar és a szlovák gimnáziumban is” – mondta Mezei Ildikó. A szakközépiskola igazgatója is gyerekhiányra panaszkodik. „Ebben az elmúlt tanévben ritka szerencsénk volt, ugyanis száz elsős diákunk volt. Az előző évekre a csökkenő gyereklétszám a jellemző. Szeptemberre 58 beíratott elsősünk van” – nyilatkozott Valkó Ferenc.

Érsekújvárban még

mindig erős a szakképzés

Bábi László, az Érsekújvári Összevont Iskola – Jedlik Ányos Elektrotechnikai Szakközépiskola és Kereskedelmi Akadémia igazgatója elmondta, idén kilenc osztály 250 diákja ballagott el, és ugyanennyit tudnak felvenni szeptembertől. Intézményük iránt továbbra is nagy az érdeklődés, biztosítani tudják a távolabbról érkező diákok kollégiumi elhelyezését is.

Száraz István iskolaigazgató, az Érsekújvári Szakközépiskola igazgatója elmondta, negyvenöt diák ballagott el a hároméves szakról, és 35 diák távozott a szakosítóból, ahová ősztől még több, 45 fiatalt várnak. Összesen 105 diák jelentkezett az iskolába, amely iránt egyre nagyobb az érdeklődés.

Az Érsekújvári Pázmány Péter Magyar Tanítási Nyelvű Gimnáziumban idén nem tudnak osztályt nyitni a nyolcéves tagozaton, mint ahogy tavaly sem. Az iskolatanács úgy döntött, ezt a képzést már nem fogja erőltetni, a jelek szerint megszűnik az intézmény nyolcéves tagozata, de megerősödik a négyéves képzési forma. Idén 57 diák ballagott el három osztályból a Pázmány Péter Gimnáziumból, és 20 új diák érkezik szeptemberben.

Komáromban tanárokat kell elbocsátani

„Míg a 2003/2004-es tanévben összesen 9934 kilencedikes volt Nyitra megye szlovák és magyar alapiskoláiban, az idei tanévben már csak 7316, 2015/2016-ra pedig ez a szám 6087-re csökken. A Komáromi járásban ugyanezekben az években a szlovák és magyar kilencedikesek száma: 1448/ 1033/891” – sorolta az adatokat Andruskó Imre, a Komáromi Selye János Magyar tannyelvű Gimnázium igazgatója. A gimnáziumban is megérzik a fogyást: míg az idei tanévben 22 osztályuk volt, szeptembertől 20 osztállyal működnek, ami bizony tanerő elbocsátásával jár. Andruskó nem titkolta, azért is tudtak az egyik legnagyobb gimnáziumként megmaradni, mert a 630 tanulójukból már több mint 170-en a járás határán túlról érkeztek hozzájuk; 2001-ben ez a szám még csak 77 volt. „Évek óta Nyitra megye legeredményesebb gimnáziuma vagyunk, beleértve a szlovák iskolákat is, ami vonzerőt jelent a távolabb élő diákok számára is” – mondta.

Vetter János, a Komáromi Ipari Szakközépiskola igazgatójától megtudtuk: hét ballagó osztályukkal szemben öt elsőt – négy magyar és egy szlovák – tudnak indítani szeptemberben. A fogyás már az idei tanévben is megmutatkozott, hiszen csak hat első osztályuk volt (5+1). Kimle László, az Ógyallai Építőipari Szakközépiskola igazgatója kollégáival ellentétben jó hírekről tudott beszámolni: az utóbbi évekhez képest nagyobb érdeklődés mutatkozott iskolájuk iránt, és szeptemberben 3 (2 magyar, 1 szlovák), osztályt tudnak indítani 27-29-es létszámokkal, szemben a korábbi húszas, esetenként húsz alatti létszámokkal.

Demográfiai mélypont Galántán is

A Galántai Kodály Zoltán Magyar Tanítási Nyelvű Gimnáziumban a gyerekek létszámát tekintve szintén most vannak a mélyponton. „Kilencvenöt diákunk végzett. Igaz, hogy szeptembertől is három osztályt nyitunk, de csak hatvanhárom diákkal” – nyilatkozott Marsall János igazgató. Hozzátette, bízik abban, hogy januártól a diákok létszáma alapján megítélt fejpénz összege is változik, ugyanis az iskolát kevesebb diákkal is ugyanúgy fenn kell tartani.

A Hidaskürti Magán Szakközépiskola nagymegyeri kihelyezett részlegére a korábbi évekhez képes húsz-huszonkét diákkal kevesebbet vettek fel. „A hároméves szakokon továbbra is megmaradt a korábban megszokott létszám, viszont a hotelakadémián csökkent a jelentkezők száma” – tájékoztatott Berényi Renáta, a kihelyezett részleg vezetője. Hozzátette, hiába szeretnének elárusítókat képezni, akik iránt nagy igény mutatkozik a munkaerőpiacon, ha a diákok nem érdeklődnek a szak iránt. (leczo, mm, szasz, fm, guzsu, szaz, vkm,

http://ujszo.com/napilap/szulofoldunk/2010/07/14/nehez-helyzetben-a-kozepiskolak

 

Középiskolák: megmondjuk, hova érdemes jelentkezni

Hova érdemes jelentkezni, és hova nem? Mi vár a kilencedikesekre, akik a 2013/14-es tanévben kezdik meg középiskolai tanulmányaikat? 

Miért lesz kevesebb a gimnazista?Milyen változásokat tervez a középiskolákban az oktatásügyi miniszter? Csütörtökön megjelenő, 12 oldalas, Középiskolák című mellékletünkből választ kaphatnak ezekre a kérdésekre, továbbá néhány hasznos tippel is szolgálunk az iskolaválasztást illetően.

http://ujszo.com/online/panorama/2013/02/20/kozepiskolak-megmondjuk-hova-erdemes-jelentkezni

 

Boldog új évet, diákok, tanárok, iskolák!

 

2200 alapiskola és 780 középiskola nyitja meg ma kapuit Szlovákiában. Magyarországon az általános iskolákban 748 ezer, a gimnáziumokban 191.800, a szakközépiskolákban 227.600, a szakiskolákban pedig 128.400 diák kezdi meg az iskolaévet.

Megkezdődött... (Fotó: tanfolyam.hu)
Megkezdődött... (Fotó: tanfolyam.hu)

A 2012/2013-as tanévben 52 ezer elsős ül be először az iskolapadokba. A reform-évfolyamok közé felsorakozik a 9. évfolyam is, így teljessé válik a tanügyi reformban részt vevő generációk sora.

Az új tanév egyébként is számos újdonság vár az oktatásügyre. Ősszel a „Testovanie 5” keretén belül az ötödik évfolyam vesz részt kísérleti jelegű tudás-felmérésen.

A szakközépiskolákban 55, a művészeti középiskolákban 5 szakra vár hasonló kísérleti tudás-felmérés.

Az újonnan megjelent középiskolai szakok az oktatási tárca szerint a munkaerő-piaci kihívásokra adott felelet.

„Az autógyári gyártósori mechanikus, az élelmiszer-ellenőr, az idegenforgalmi informatikai szolgáltatások, a jogi és vállalkozási ismeretek, a reklámipari képzés vagy a személyi és vagyonvédelem szakokra gondolunk.” - nyilatkozta az oktatásügyi minisztérium szóvivője, Michal Kaliňák.

Ezzel párhuzamosan a szaktárca megszüntet 171 korábbi középiskolai oktatási szakot.

Szeptember elsejével hatályba lépnek a középiskolai tanulmányok befejezéséről szóló oktatásügyi minisztériumi határozat módosításai is. Ennek megfelelően az érettségik során nagyobb súllyal számítódnak be a jövőben az írásbelik eredményei.

Az államigazgatási szervek helyett most már az önkormányzatok is dönthetnek arról, hogy átlépik-e a diákok maximális osztályonkénti létszámát – ezt abban az esetben tehetik meg, ha abba az érintett iskolatanács is beleegyezik. A létszámról az iskola igazgatója dönt a higiéniai körülmények figyelembe vételével.

Az iskolák igazgatói dönthetnek már az órák közti szünetek hosszáról – ezt a pedagógiai tanáccsal kell megvitatniuk. Fő szabályként a harmadik szünetnek kellene hosszabbnak, lehetőleg vagy 20 percesnek lennie.

A magyar oktatási államtitkárságnak...

...a tájékoztatása szerint szeptemberben a közoktatásban 1 millió 295 ezer 800 diák kezdi meg a tanévet: az általános iskolákban 748 ezer, a gimnáziumokban 191.800, a szakközépiskolákban 227.600, a szakiskolákban pedig 128.400.

Az első évfolyamos tanulók száma az általános iskolákban 100.800, a gimnáziumokban 38.900, a szakközépiskolákban 40.200, a szakiskolákban 33.900. A közoktatás rendszerében 150.100 pedagógus áll munkaviszonyban, 665-tel kevesebb a tavalyinál.

Javarészt az intézményátadások miatt jelentősen nő az egyházi iskolákba, óvodákba járók száma a most induló tanévben a tavalyihoz képest. A katolikus közoktatási intézményekben tavaly 86.772-en, az idén az előzetes adatok szerint hozzávetőleg 100 ezren kezdik meg a tanévet. A reformátusoknál ez a szám a tavalyi 39.223-ról mintegy 49.500-ra, az evangélikusoknál pedig 11.954-ról 15.159-ra emelkedik.

A szeptember 3-án induló tanévben a tanítási napok száma 182, a nappali oktatás munkarendje szerint működő középiskolákban és szakiskolákban 181. Az őszi szünet 2012. október 29-től november 4-ig tart, a téli szünet 2012. december 27-től 2013. január 2-ig, a tavaszi szünet 2013. március 28-tól április 2-ig. A tanítási szünetek időtartamának meghatározásakor minden esetben a nemzeti köznevelésről szóló törvény által elrendelt minimálisan hat egybefüggő naptári nap biztosított. Az utolsó tanítási nap 2013. június 14-e, péntek.

 - sita/mti/para -

http://www.parameter.sk/rovat/belfold/2012/09/03/boldog-uj-evet-diakok-tanarok-iskolak

 

Westlake Girls High  

A Westlake Girls High a Westlake Boys High testvériskolája, amivel szorosan együttműködik. Ez egy tipikus lány középiskola Auckland egyik északi elővárosában, Auckland Új-Zéland legnagyobb városa. Az iskola 1960-ban lett alapítva, manapság az egyik legjobb lányiskolák közé sorolható a környéken, nemcsak az oktatás minőségét tekintve, hanem a sporttevékenységeket és a zenét is figyelembe véve (szimfonikus-, kamarazenekar és további zenei produkciók).

Hely:

- Auckland északi elővárosa
- a Westlake Boys High testvériskolája, a kitanításra, zenére és a sportra összpontosít

Tevékenységek a szabadidőre:

- eléggé gyarkran szerveznek, főleg a szabad napok, hétvégék és iskolai szünetek alatt

A bejelentkezés hossza:

- minimum 2 hónappal a tervezett belépés előtt

Elszállásolás/Étkezés:

- az elszállásolás minőségi vendéglátó családoknál van bebiztosítva, amelyek az iskola környékén laknak
- az étkezés egész ellátás formájában van megoldva

A nyelv minimális ismerete:

- minimum mérsékelten haladó angol nyelvtudás

Belépési időpontok:

- szeptember vagy február

A diákok száma az osztályban:

- maximum 20

 

 Fizikaórán Fizikaóra

Kézimunka osztály

Kézimunka osztályterem

 

 

 

Forrás: http://www.nyelvtanulas-kulfoldon.com/kozepiskolai_tanulmanyok_kulfoldon/uj_Zeland-3/Westlake_Girls_High-11.html

 

A diákok a nevelői és gondozói, piacszervezési és piackutatási valamint a regionális turizmus menedzser szakra is jelentkezhetnek

Nyílt napot tartanak ma a szenci magyar középiskolában

Szenc|

Ma reggel fél kilenctől várja a Közös Igazgatású Magyar Tanítási Nyelvű Középiskola vezetősége az érdeklődő diákokat, szülőket és a pedagógusokat az intézmény nyílt napjára. Az iskola szeptembertől három új szakkal bővíti kínálatát.

Az iskola diákjai tavaly részt vettek a Pozsonyban megrendezett Gyakorlóüzemek Nemzetközi Vásárán
(Képarchívum)
 

Kontár Zsuzsanna, az iskola igazgatója elmondta, a diákok a gimnázium valamint a vállalkozói és óvodapedagógia szak mellett nevelői és gondozói, piacszervezési és piackutatási valamint regionális turizmus menedzser szakra is jelentkezhetnek. „A vállalkozói szak iránt egyre csökken az érdeklődés, éppen ezért tartottuk fontosnak az újítást, azt, hogy igazodjunk a munkaerőpiac igényeihez. Tavaly indítottuk útjára az óvodapedagógiai képzést azzal a céllal, hogy még vonzóbbá tegyük az iskolát. Olyan képzéseket kell kínálnunk, amelyek vonzzák a kilencedikeseket. A demográfiai mutatók miatt nem építhetünk csak a Szenc környéki diákokra, hiszen közel van Pozsony, és sok diákot vonz a nagyvárosi élet. Tavaly kedvező volt az óvodapedagógia szak fogadtatása, nemcsak Szenc vonzáskörzetéből vannak diákjaink. A szakon tíz lány tanul“ - mondta az igazgatónő.


Az új szakokon akkor tudják elindítani az oktatást, ha elég jelentkező lesz. Mivel az óvodapedagógia szakra jelentkező diákoknak tehetségvizsgát kell tenniük március 27-én, erre a szakra a jelentkezéseket február 28-ig várják. A távolabbról érkezők kollégiumi elszállásolása sem jelent gondot, egy másik szenci szakközépiskola kollégiumában havi tíz euróért biztosítanak szállást.


Az iskola igazgatójától megtudtuk, hogy az új nevelői és gondozói szak végzősei szakképesített nevelőként és gondozóként szociális munkát végezhetnek majd szociális otthonban, nyugdíjasotthonban, gyermekotthonban.
Ma a megnyitó után az iskola diákjai kultúrműsorral várják az érdeklődőket. Ezt követően tíz órától bemutató órákat tartanak. A diákok angol-, zene-, magyarnyelv- és irodalom-, németórán, majd biológia-, informatika-, könyvelés-, pedagógia- és testnevelésórán vehetnek részt. A nyílt napon a diákok mindent megtudhatnak a felvételi kritériumokról, a határidőkről, az iskola működéséről.

B. Juhos Melinda

http://ujszo.com/online/regio/2012/01/13/nyilt-napot-tartanak-ma-a-szenci-magyar-kozepiskolaban

 

Középiskola után jó választás lehet az érettségire épülő OKJ-s képzés

 

Az elsőt az állam fizeti, a továbbiakat munka mellett is el lehet végezni.
 
http://www.metropol.hu/itthon/cikk/1017171
 
 
 
 

A XXIV. kerületben 4 új középiskola megnyitására lesz mód.

Érdemes 1-1 fiú illetve lányiskolát nyitni, ahol bármilyen külső szakember tanulmányozhatja, hogy a tanulás rovására megy-e vagy sem, ha a diákokat a szerelem csak periférikusan érinti.

 

Az iskolai egyenruhák elrejtik a test domborulatait, ami csökkentheti a szégyenérzetet is, ha valaki nem látja olyan szépnek önmagát, mint másokat.

 

1-1 szakképzést kiszolgáló intézmény pedig inkább a felhasznált matérákkal kapcsolatosan csoportosítandók, ugyanis má és más anyagok másfajta pontosságot igényelnek.

Az egyik ilyen anyagtípus a fa, a textíliák és más ún. természetes anyagok (mm-es pontosság), míg a másik a fémek (µm-es pontosság, az előző 1000-ed része!).

Itt már lehet a képzés koedukált, az érdeklődési kör fontosabb legyen, mint a nem.

 

Idegen nyelvek oktatása a 2 gimnáziumban egyrészt a nyugati másrészt a keleti nyelvekre is lehetőség legyen.

2 fő nyelv, melyre a jövőben egyre több szükség lesz, az az orosz, és a török (elsősorban anatóliai)

Az orosz nyelv jelentősége csökken, helyette egyre inkább a kínaié nő.

 

Az olyan magyarizmusok, mint a rovásírás, minimum fakultációként választható legyen, csakúgy mint a cserkészet.

 

Kísérletet kell tenni arra, hogy a gimnáziumokban szétválasztásra kerüljön a történelem tantárgy egyetemes és magyar történelem tárgyakra.

 

 
 
 
 
 

Mit tesz a köpeny az iskolásokkal?

Az egyéniségek eltakarása a totális intézmények jellemzője, de sok abszolút demokratikus országban is szabályozzák az iskolák a gyerekek viseletét, számos helyen egységesítő uniformisokba bújtatják a diákokat. A köpenyhasználat bevezetésének kérdése Magyarországon időről időre újra felmerül, a héten Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár jelezte, támogatja ezt a lépést. [...]
 
A brit diákok egyenruhát hordanak

Külföldön elsősorban Nagy-Britanniában és a volt brit gyarmatok egy részén maradt érvényben az iskolai egyenruhák használata. [...]

Nagy-Britanniában a hagyományok tisztelete közismert, így nehezebben változnak az iskolai szokások is. Így ha a VIII. Henrik által a 16. században bevezetett egyenruhák nem is, de hasonló uniformisok ma is láthatók Angliában. A Tudor-korból származik Anglia egyik legrégebbi, ma is használt uniformisa is: az 1552-ben VI. Edvárd király által alapított Christ's Hospital nevű iskolában vezették be a kötelező viseletet. (A kórház szóra utaló hospital elnevezés nem véletlen: a szegények istápolása is feladata volt az ekkoriban működő "hospitályoknak" Angliában.)

A Christ' Hospitalban még a hatvanas évek iskolai lázadásai nyomán sem változtatták meg igazán az egyenruhát, nemrégiben ismét rendeztek egy szavazást, de maradt a régi viselet. A " kék kabátosok" így máig változatlanul hordják uniformisukat, amelyet a kabát mellett főleg a bricsesz tesz ismertté. 

Forrás: Christ's Hospital

A Christ's Hospital diákjai 1552 óta ugyanazt az egyenruhát hordják 

Egy másik híres angol oktatási intézmény, az Eton diákjai is megtartották saját uniformisukat. A többi brit iskolában időközben a hatvanas évektől modernizálták a viseletet.

Az iskolai uniformisok igazán az 1870-es elemi iskolai törvény óta terjedtek el, amely minden angol gyerek számára előírta a tankötelezettséget. A divat az 1950-es évekhez képest nem sokat változott - a hatvanas évek tiltakozóhullámai ellenére sem -, egy kicsit lett csak modernebb jó néhány brit egyenruha. Ezek persze távol állnak a Magyarországon az ötvenes évektől megszokott köpenyektől, szabásuk is sokkal elegánsabb.


Egy a sok közül: mai angol iskolai viselet

A brit gyarmatokon is élnek a hagyományok

Az angol hagyományok Nagy-Britannián kívül, az egykori gyarmatokon is tovább élnek: Ausztráliában a magán- és az állami iskolákban, minden ottani szövetségi államban egyaránt érvényes a kötelező egyenruha. Hasonló a helyzet Indiában, Szingapúrban, Új-Zélandon és Dél-Afrikában is.

Japánban komoly hagyományuk van a szigorú öltözködési szabályoknak. Az egyenruhák nem teljesen egységesek, csak viszonylag kicsi a variációs lehetőség, amit megengednek. Elsősorban a középiskolákban kötelező az egyenruha, de az alsóbb fokú intézményekben is gyakori. Dél-Koreában is a középfokú oktatásban vannak egyenruhák.

Forrás: AFP/Photononstop

Japán kislányok iskolába menet a vonaton

Franciaországban 1968 óta csak a katonai iskolákban és néhány speciális oktatási intézményben maradtak fenn kötelező jellegű uniformisok.

Amerikai, német, orosz, szovjet

Az USA-ban és Kanadában nincs egységes egyenruha az állami iskolákban, de azért egyfajta öltözködési előírások érvényben vannak. Így egyes helyeken tiltják, hogy feliratokat tartalmazó ruhadarabokat viseljenek a diákok, máshol a tornacipőt nem látják szívesen, vagy meghatározzák, milyen színű ruhát viselhetnek a fiatalok. Néhol a hajviseletet is szabályozzák, vagy azt, hogy testük mekkora részét kell a ruhának fednie. (Nyilvánvalóan itt is a Goffman-féle testtelenítésről van szó, de nem a totális intézmények gyakorlatáról.)

Ami a jelenkort illeti, Németországban 2000-ig nem írtak elő iskolai egyenruhát, akkor viszont, az ezredforduló évének szeptemberében Hamburg-Sinstorf egyik középiskolájában először vezették be az uniformist egy állami iskolában. Pontosabban az "uniformis" elnevezést nem érdemes erre a szabályzatra használni, mert a diákok beleszólhatnak a ruházat kiválasztásába, és kiválaszthatják a nekik tetsző ruhadarabokat. Azóta néhány másik iskolában is egységes öltözetet vezettek be. (A szövetségi köztársaságban a tartományok hatáskörébe tartozik az oktatás, így változatos előírások vannak érvényben.) Ugyanakkor a német magániskolák egy részében már korábban is kötelező volt az egyenruha.

Oroszországban 1834-től szabályozták az iskolai egyenruhákat, majd a középiskolákra a 19. század végén dolgoztak ki újabb egységesítő szabályokat. A bolsevik forradalom és a második világháború után is változott a kötelező viselet. Sőt a szovjet kommunisták nem csak hazájukban vezették be az uniformizált köpenyeket, illetve egyenruhákat. [...]

 
http://m.origo.hu/dwap/origo/tudomany/20120831-az-iskolakopeny-nem-a-szegenyseg-eltakarasara-szolgalt.dw
 
 

Az a jó öreg iskolaköpeny!

Státusszimbólum is lehet

Hol máshol lenne a legelfogadottabb az iskolai egyenruha, mint az angolszász iskolarendszer keretein belül? A szigetországban évszázados hagyománya van a tanulóuniformisnak: az egyes tanintézményre jellemző formaruhák fontos szerepet játszottak az iskolák életében és történelmében: összetartozást, egyben státusszimbólumot is jelent egy jó iskola uniformisa.

Nem véletlen, hogy a nagy hírű angol iskolák a mai napig szinte egytől-egyig ragaszkodnak tradicionális egyenruhájukhoz! A britek egyenruhás szigorúságának eredménye, hogy volt  gyarmataikon is élénk köpeny-kultusz virágzik: az iskolások Afrikától Ázsián át Amerikáig hordják az uniformisokat.

http://www.csaladhalo.hu/cikk/szinek/jo-oreg-iskolakopeny?page=0,4

 

Egyenruhát az iskolákba!

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

 

  Most, hogy a Nemzeti Tanévnyitó után már Nemzeti Oktatás folyik az iskolákban, hadd járuljak hozzá egy igazán konzervatív javaslattal a hoffmanni reformokhoz: legyenek újra egyenruhák az iskolákban! Nem megijedni.

  Gyerekkorom után újra eljutottam a Brit-szigetre, és ismét feltűntek azok a bizonyos jellegzetességek, amik Albiont olyan egyedivé és a magunkfajták számára vonzóvá teszik. Ezek közé tartoznak az iskolai egyenruhák is. Annak idején, angliai cserediákként egy szerényebb kisvárosi famíliánál laktunk, két fiúgyerek volt a háznál. Reggelente mi a kilencvenes évek elején szokásos edzőcipőben meg béna pulóverben indultunk az iskolabuszhoz, míg a család délutánonként egyébként suhogós melegítőben gameboyozó és videózó fiai jól szabott öltönyben és nyakkendőben feszítve sétáltak mellettünk. És persze a helyi kiscsajok is csinos szoknyában mentek az iskolába. Nem volt nagy dolog, de valahogy kissrácként is átéreztük, hogy itt bizony valamilyen hagyomány és intézmény össznépi tiszteletével állunk szemben.

  Snitt: az egyik este a BBC 2-n épp arról ment egy riportműsor, hogy kell-e vagy sem az egyenruha az angol iskolákba. A megszólalók többsége az egyenruha mellett tette le a voksát, de az ellenvéleményként megszólaltatott, nyilván liberális pszichológusnő is csak annyit mondott: nincs baj az egyenruhával, de azért egyébként ne akadályozzák meg a gyerek önmegvalósítását.

  Régi keletű vita ez azokban az országokban, ahol általánosan elterjedt az iskolai egyenruha használata.

 

  Melyek is az érvek az iskolai egyenruha mellett? Hecceljünk liberálisokat!

  1. A komolyság: az azonos ruhába öltöztetett gyerekek megtanulják, hogy egy intézményhez tartoznak, egy épületbe lépnek be, ahol fegyelmezetten és felelősséggel kell viselkedni, hiszen ettől az intézménytől kapnak majd tudást és felhatalmazást a továbbtanulásra és a felnőtt létre. Egyesek szerint az egyenruha bevezetése javít a tanulók fegyelmén, odafigyelésén, hiszen így nem feltétlenül egymás ruhadarabjait lesik a menőségre vágyó srácok a két csengetés között. Vannak, akik persze vitatják ezt, mondván: az egyenruha nem javít a fegyelmen. A bennem élő józan paraszt nem így gondolja.

  2. Az identitás: hanyatló korunk identitásválságban szenved - olvashatjuk megannyi esszében, tanulmányban, tankönyvben és publicisztikákban, ugye. Na most, egy jól működő, jó szellemiségű iskola (legyen bármilyen irányzat híve) képes identitást adni tanulóinak, amely gyerekkorukban és egész életükben hozzátesz valamit személyiségükhöz. Egy egyedi, iskolai színekkel és címerrel ellátott egyenruha, zakó vagy pulóver is hozzájárulhat közösségek képződéséhez (amik amúgy is létrejönnek, csak mondjuk különböző popsztárok vagy akcióhősök iránti rajongás mentén). Arról nem is szólva, hogy milyen jó kis bandázásokhoz adhat okot egy-egy kisebb település különböző iskoláihoz való tartozás.

  3. Az elegancia: amikor iskolai egyenruhákról beszélek, nem a megboldogult Kádár-kor kék műszálas köpenyeire, hanem zakókra, mellényekre, nyakkendőkre, blézerekre gondolok, amiket Nagy-Britanniában vagy éppen Japánban hordanak a tanulók. Ezek viselése időben belevési a gyerekek fejébe, hogy bizonyos helyeken máshogy kell megjelenni, mint az otthoni homokozóban. És bizonyos helyeken, bizonyos időkben illik adni magunkra. Ez is gyógyír lehetne arra a jelenségre, amely a minap szemlézett Fortepan-fotóoldalon (és annak alkotójával készült interjúnkban) is felbukkant: Magyarország szellemi és fizikai elprolisodásáról van szó, amikor is a régi szép időkkel szemben már a vasárnap délutánt is suhogós melegítőben tölti az utcán a lakosság. Arról a nem elhanyagolható tényről se feledkezzünk meg, hogy a család kicsi fia már nyolcévesen megtanulja a nyakkendő megkötését, és nem kell még a diploma átadására is apukának megkötnie a nyakkendőt.

  Mik az érvek az egyenruha ellen?

  A legfőbb érv nyilván az, hogy egyformaságra kárhoztatja a diákokat. Nos, ez csak részben van így: jellemzően minden iskola maga határozhatja meg egyenruháját, tehát legfeljebb egy-egy intézményen belül viselnek egyforma ruhát, és azt is csak a tanítás idejére. Senki nem akadályozza meg, hogy a délutáni szabadidőben

Szólj hozzá!

Címkék: budapest magyarország Budapest XXIV

A bejegyzés trackback címe:

https://100ujgyulekezet.blog.hu/api/trackback/id/tr395341471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása