Kedves blogolvasó!
A most következő 4-es blokkban (tetrádban, kvartettben) 4 fontos példázat lesz a pénzről, és anyagi javakról, hűségről és jutalomról.
A példázat szövege:
„… [a Názáreti Jézus] mondott egy példázatot, mivelhogy közel volt Jeruzsálemhez, és azok azt gondolták, hogy azonnal megjelenik Isten országa.
Mondta azért: Egy nemes ember elment messze tartományba, hogy országot vegyen magának, aztán visszatérjen.
Előszólította azért tíz szolgáját, adott nekik tíz gírát, és ezt mondta nekik: Kereskedjetek, míg megjövök.
Az ő alattvalói pedig gyűlölték őt, és követséget küldtek utána, ezt mondva: Nem akarjuk, hogy ő uralkodjék rajtunk.
És történt, mikor megjött az ország vétele után, megparancsolta, hogy az ő szolgáit, a kiknek a pénzt adta, hívják hozzá, hogy megtudja, ki mint kereskedett.
Eljött pedig az első, és ezt mondta: Uram, a te gírád tíz gírát nyert.
Ő pedig mondta neki: Jól van, jó szolgám; mivelhogy kevesen voltál hű, legyen birodalmad tíz városon.
És jött a második, ezt mondva: Uram, a te gírád öt gírát nyert.
Mondta pedig neki is: Neked is legyen birodalmad öt városon.
És jött egy másik, és így szólt: Uram, imhol a te gírád, melyet egy keszkenőben eltéve tartottam;
Mert féltem tőled, mivelhogy kemény ember vagy; elveszed, amit nem te tettél el, és aratod, amit nem te vetettél.
Mondta pedig neki: A te szádból ítéllek meg téged, gonosz szolga. Tudtad, hogy én kemény ember vagyok, ki elveszem, a mit nem én tettem el, és aratom, a mit nem én vetettem;
Miért nem adtad azért az én pénzemet a pénzváltók asztalára, és én, miután megjöttem, kamatostól kaptam volna azt vissza?
És az ott állóknak mondta: Vegyétek el ettől a gírát, és adjátok annak, a kinek tíz gírája van.
És mondták néki: Uram, tíz gírája van!
És ő mondta: Mert mondom nektek, hogy mindenkinek, a kinek van, adatik; a kinek pedig nincs, még amije van is, elvétetik tőle.
Sőt ennek felette az én ellenségeimet is, akik nem akarták, hogy én rajtok uralkodjam, hozzátok ide, és öljétek meg előttem!”
(Luk 19,11-27.)
Sorban az események:
- Szétosztott 10 db gírát 10 személy között.
- Mindenki ugyanannyi gírát kapott
- Nem mindenkinek az elszámoltatása jelenik meg a példázatban!
- Mindenki pontosan olyan jutalmat kapott, mint amennyit tudott teljesíteni.
- Nem vette vissza a gírákat a tulajdonos, hanem még adott is hozzá: az eredeti gírák is szétoszthatók lettek!
- Lehet, hogy sokan csak éppen valamennyit tudtak hozzátenni az 1 gírához. Mondjuk például, akik tényleg csak egy kis kamatot tudtak hozzá gyűjteni. Ők nem szerepelnek a felsorolásban. Ugyanis a legkiválóbbakat szokás látványosan jutalmazni.
- Isten nem a semmiért ad oda valamit, hanem hogy az használva, gyarapítva legyen.
- Isten nem mindig a szerető Isten, ha valaki nem méltó hozzá, azokat megbünteti.
- Az eredmények tükrözik az adott kor pénzügyi gondolkodásmódját (nem függetlenek attól). A használatos számjelek: X=10, V=5. Ma 2-szer, 3-szor nagyobb illetve 10-szer, 100-szor nagyobb dolgokra gondolnánk.
- A maximális eredmény 1 gírából (amit nem kellett visszaadni – nem is akarta ezt visszavenni a tulajdonos!) + 10 saját szerzemény + más fel nem használt gírája – ebből lett összesen 12 gíra. Azaz 12-szeres, 1200%-os lett a megtérülés. Istennek akarata a sokszoros megtérülés!!!
Kérdés, hogy vajon mindenkinek megadatik-e, hogy sokat tudjon gyűjteni?
Nyílván valóan nem.
Nem is a pénzéhség miatt kellett sokszoros teljesítményt produkálni, hanem hogy megdicsőüljön az Istennek a neve!
Semmi, de semmi elmarasztalás nem járt azért, ha valaki csak „szinten tartást” tudott végrehajtani.
Ugyanis a kamatok begyűjtése nagyjából a pénz értékromlását fedezi, annál nem ad sokkal többet.
Ez lett volna a mentőöv – azaz a kevés cselekedet is jó, bár nem a legjobb.
Jézus saját magáról mondta el a példázatot, amely tulajdonképpen prófécia.
Ő tényleg a tanítványait fogja megbízni városok feletti uralkodással.
Az a szolga aki félt tőle, és nem tett semmit, ő nem más, mint Júdás.
A többi személy közül pedig lesznek, akik keveset fognak tudni hozzátenni az ő szolgálatához – de hűségesek maradnak hozzá.
Isten nem mindenkitől várja el ugyanazt a teljesítést.
De mindenkitől elvár valamit.
Akik kevés eredményt érnek el, számukra még az is feladat, hogy elhordozzák mások lényegesen nagyobb eredményeit.
„A táncoló asszonyok így énekeltek: Megölt Saul ezer embert, Dávid meg tízezer embert!” (1Sám 18, 7.)
Érdekes, hogy sok-sok ember számára nem okozott gondot Dávid 10.000-szeres győzelme, de Saulnak igen.
Mert a Saul (Istentől származó) kenete nem tudott lényegesen újat hozni a filiszteusokkal való küzdelemben.
Ugyanis Sámsonnak is ilyen (ekkora mértékű) kenete volt!
Ha nem támadnak olyan személyek, akik nagyságrend(dekk)el nagyobb kenettel rendelkeznek, akkor az ébredés tekintélye nem romlik, de nem is erősödik.
Ahhoz nagyobb kenet kell!