Könyvajánló

 





capitalismo.JPG

eleje.bmp

100 új gyülekezet

Társasházi lakás eladó, mely kibővíthető 62m2-ről 100m2-re

Információk a www.megveszem.tuti.hu weboldalon.

Weblink Linkgyűjtemény, Linkek

Facebook oldaldoboz

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Budapest XXIV 20/13. rész – kerékpárutak

2013.06.13. 12:25 12nyil

 

Amerikai bike friendly infrastruktúra

2009.12.23. 12:51 - kirk kapitány

Az Egyesült Államokban és Kanadában a városok versengve pályáznak a biciklisbarát cím kiérdemlésére. Nagy az igyekezet, mert pillanatnyilag úgy áll a helyzet, hogy nemcsak a kerékpárt használó helyiek tetszési indexét befolyásolja, hogy ott van-e a jelző a település neve mellett, hanem sokan a turistautak céljának kiválasztásánál is figyelembe veszik. A biciklisbarátsághoz alapvető a biztonságos útjelzések kihelyezése.

Ontario egyik kisebb városában úgy telefújták az úttestet keresztező kerékpárút nyomvonalát jelzésekkel, hogy csak a vak nem látja, hol bukkanhatnak fel bringások a veszélyzónában.

A British Columbia-i Victoriában az útburkolattól elütő színnel festették fel a - nálunk hiába propagált - induló boxot a kereszteződésekben. A kocsiknak hátrébb kell kivárniuk a zöldjelzést az induláshoz.

A két kanyarodósáv közé illesztett kerékpársávra már van magyar példa is. Ezt az egyszerű formát San Francisco utcáin kapták le.

A kanadai Victoria másik példaértékű infrastrukturális kezdeményezése a kiállóhely, ahol a bringások a továbbhaladók zavarása nélkül megvárhatják, amíg a balra kanyarodáshoz szabad jelzést kapnak. A magyar KRESZ szerint ilyen esetekben tólni kéne a gépet, így a kiállóban a bringások le tudnának kászálódni a nyeregből. Ilyet azonban itthon még nem láttunk.

 

Washingtoni specialitás a duplaparkolás. A két kocsisor közé ékelt bingaút viszont inkább érdekesség, mint pozitív példa. Az Andrássy út réme kísért az amerikai fővárosban is.

http://kerekagy.blog.hu/2009/12/23/infrastruktura_es_jelzesek

 

 

Kerékpáros város lehet Budapestből?

budapest

2008.05.04. 14:47 -

Ha közlekedett már biciklivel Budapesten, tudja, hogy szinte sehová sem tudja szabályosan lelakatolni járművét. A népszerűbb célpontok közelében így gyakran fürtökben lógnak a biciklik a közlekedési táblák oszlopain, kerítésen, rácsokon. A keskeny járdák miatt a legtöbb helyen csak az út szélén lehetne kerékpártárolót kialakítani, ha Budapesten nem lenne szent az autó és annak parkolóhelye. A Hajtás Pajtás tabudöntő akciója meglepő fordulatot hozott: a hetedik kerület is csatlakozott a civil mozgalomhoz.

A Hajtás Pajtás nevű futárszolgálatot rendszeresen feljelentették a Király utca lakói, mert zavarták őket az iroda környékén lelakatolt biciklik. (Vajon hány autóst jelentettek már fel, mert valakit zavart, hogy a házuk előtt parkolt?)

Biciklitároló az autók helyén

A féléves bürokrácia még érthető

A futárszolgálat tavaly ősszel először az önkormányzat ügyfélszolgálatán kérvényezte, hogy két autó parkolóhelyén 25 kerékpár lezárására alkalmas tárolót helyezhessen el. Az illetékes elutasította a kérelmet, mondván, parkolóhelyek felszámolására nincs lehetőség.

A Critical Mass szervezésében is részt vevő Kürti Gábor és Sinka Károly ezek után direkt támadást indítottak: a kormány és a főváros biciklis sajtótájékoztatója után magát Demszky Gábort rohamozták meg, hogy a jól hangzó ígéretek mellett gyakorlati útmutatást is nyújtson. A főpolgármester a közlekedési ügyosztályához irányította a szervezőket, akik a felmérés és mérnöki dokumentációért cserébe hozzájárulást adtak. Ennek érvényesítéséhez szükség volt még a az önkormányzat és a forgalomtechnikai főosztály aláírására is. Fél év kilincselés és 450 ezer forint befektetése után a cég felállíthatta a tárolót. A hely használatáért havi 54 ezer forint díjat állapítottak meg a futárcégnek.

Meglepő fordulat

Hónapokkal az események után a hetedik kerület polgármestere, Hunvald György jelentkezett a cégnél, mondván, jó ötletnek tartja a kerékpártárolót, és a futárok tapasztalataira alapozva az önkormányzat maga is telepítene a városban csak elszórtan található szerkezetekből.

A történet olyan hihetetlennek tűnt, hogy személyesen Hunvald Györgyöt kerestük meg a félreértések tisztázása végett. Kiderült, hogy a helyzet még a fentieknél is furcsább.

Az önkormányzat időközben ugyanis már kijelölt 54 helyet, ahol kerékpártárolókat állítana fel. Az oktatási és önkormányzati intézmények, nagyobb kereszteződések és néhány vendéglátóhely elé tervezett tárolók nagyjából fele az úttesten, tehát parkolóhelyek feláldozásával valósulna meg.

Az ötmillió forintos beruházásra a hetedik kerület már rábólintott, további testületi döntésre náluk nincs szükség. Még a főváros engedélye kell, ennek birtokában már májusban megkezdhetik a munkát.

A polgármester elmondta, hogy az összesen nagyjából 300 bicikli befogadására alkalmas tárolók egy nagyobb terv részei. Hunvald ugyanis nyugat-európai mintára kerékpárkölcsönző rendszert indítana be. A többek közt Párizsban és Lyonban működő rendszerről a napokban kap egy tanulmányt, amelynek alapján javasolni fogja a fővárosnak és a többi kerületnek az összefogást.

A polgármester szerint a minden járókelő által igénybe vehető, rugalmas közlekedési módszer segítene abban, hogy csökkenjen az utak túlzsúfoltsága. Az ilyen kerékpárok igénybevételéhez ugyanis nem szükséges különösebb előkészület: amikor szükségünk van biciklire, az előre kiváltott kártyával felveszünk egyet valamelyik tárolónál, majd egy másiknál leadjuk.

Hunvald szerint Budapesten különösen hasznos lehet a rendszer, mivel bár a belváros tömegközlekedése jó, a főutak közti utcák hálózatában valóban csak autóval, gyalog vagy kerékpárral lehet közlekedni.

A kerékpárkölcsönző-rendszer működtetéséhez azonban már számítanak a főváros segítségére. A polgármester a kerékpárutak és tárolók kiépítését tartja önkormányzati feladatnak. A kerékpárok beszerzése és a rendszer működtetése viszont elképzelhetetlen a főváros nélkül, vélte.

A kerékpáros rendszerhez vezető második lépés még mindig önkormányzati szinten folyna. Hunvald György ugyanis hamarosan tárgyal a környező kerületek, az V., a VI. és a VIII. kerület polgármesterével, ahol javasolni fogja, hogy területükön maguk is alakítsanak ki tárolókat.

Miért nem lopják el a kölcsönzős bicikliket?

A nyugat-európai országokban fájdalmas próbálkozások során letisztult kerékpárkölcsönzési módszer lényege, hogy a járműveket előre megváltott mágneskártyákkal lehet magunkhoz venni, és azokkal is lehet visszazárni. A kártyán szerepelnek a kölcsönző adatai, így ha a bicikli nem kerül vissza valamelyik tárolóba, tudható, hogy ki a felelős.

A használt biciklik megjelenése is jellegzetes, így feltűnő lesz, ha egy budapesti kölcsönzős biciklit egy vidéki lagzin, a kerítésnek támasztva látunk. Ráadásul a kerékpárok alkatrészei is speciálisak, így azokat csak direkt hozzájuk készült célszerszámokkal lehet javítani, szétszedni, átalakítani.

http://index.hu/belfold/budapest/kpt0430/

 

 

A bicikli a megoldás a dugó ellen

2013.06.10. 12:07 - kirk kapitány

Az ország legnagyobb biciklis szervezete, Magyar Kerékpárosklub arra kéri a budapestieket, hogy ha tehetik, üljenek bringára, segítsék ezzel is a főváros közlekedését.

Az MKK honlapján megjelent közlemény szerint Budapest óriási közlekedési káosznak néz elébe, miután az évszázad árvize miatt rendkívüli útlezárásokat és tömegközlekedési korlátozásokat kellett elrendelni.

A kieső rakpartok és a nagy áteresztő képességű utakon bevezetett forgalomkorlátozások miatt sosem látott közlekedési nehézségek várhatók.

Kerékpárral viszont nem csak a dugókban való araszolást és a késéseket lehet megspórolni, hanem a megnövekedett kiadásokat és stresszt kerülhetik el a fővárosiak, és csökkentik a tömegközlekedési járatokon a tumultust.

„A nyári időben való kerékpározás nem jár semmilyen kényelmetlenséggel, viszont egyszerű, gyors és olcsó alternatívája a többi közlekedési módnak.” – bíztatja a budapestieket az MKK.

http://kerekagy.blog.hu/2013/06/10/a_bicikli_a_megoldas_a_dugo_ellen

 

 

Elmosta az ár a Duna-menti bringás közlekedést

2013.06.07. 14:49 - RickyTerror

Az amúgy is botrányos szakaszokkal tűzdelt budai oldalon mindenképpen. A Szent Gellért tértől az Döbrentei térig még istenes a helyzet, bár az Erzsébet híd lábánál már kicsit bugyog a víz. A katasztrófaturisták koncentrációja azonban a Lánchíd felé közeledve egyre csak nő, a villamospályánál összeszűkülő hírhedt nyaknál pedig már elviselhetetlen. A bajokat tetézi, hogy az aluljárót elöntötte a víz, én fél 2-kor még magasra emelt lábbal épp át tudtam siklani, de szerintem most már járhatatlan az út. A Batthyányi térhez közeledve a homokzsákok, kiskatonák és a szigetszerű csonkokon romantikázókat fényképező turisták okoznak tumultust. A teret elhagyva a Margit-hídig teljesen simán lehet haladni, de utána már nem érdemes a bringaúton küszködni. A HÉV-megálló egy fabódéval ugyanis pont kitelepült a bicikliútra, a Görzenál környékén pedig már vízbefulladt az útszakasz. Én az Árpád fejedelem útján jöttem az Árpád-hídig, de itt már a csúcsforgalom előtt is csúcsforgalom volt, úgyhogy gondolom, késő délután sem lesz ennél jobb. Biciklivel déli irányban még elég jó megoldásnak tűnik a Fő utcai buszsáv, de akármerre is megyünk, a dugók miatt vigyünk magunkkal egy jó maszkot!

http://kerekagy.blog.hu/2013/06/07/elmosta_az_ar_a_duna-menti_bringas_kozlekedest

 

Macskakőre rakták a biciklis nyomvonalat a Közgáznál

2013.06.03. 19:56 - Földes András

A Közgáz diákjai képesek szembenézni a ténnyel, hogy a világ kegyetlen hely, vélekedhetett a fővárosi hivatalnok, amikor kijelölte az egyetem előtti kerékpáros nyomvonalat. Az egyetem előtti szakasz ugyanis a macskakőre került, arra a felületre, amelyen rázkódva a legelkötelezettebb városi biciklistának is megfordul a fejében, hogy talán mégis autóval kellene járnia. Olvasónk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a macskaköves szakasz mellett fut a sima kövezet, így ha akarták volna, akár ott is vezethették volna a nyomvonalat. Feltételezzük, hogy az a rész a járda, ezért dicséretes, hogy legalább már nem akarják a bicikliseket a járókelők közé vezetni.

Budapest-20130603-00149

A megpróbáltatások nem érnek véget a macskakővel. Az esetről beszámoló olvasónk így ír: "Az út deli oldalan, ahol keresztezi a rakpartot, kulon lampa van a ket iranybol a kocsiknak. Egyszerre nincs zold mindket oldalrol, hanem eloszor az eszakrol, aztan a delrol erkezo kocsik elott mehetunk at. Ezert ha mi is eszakrol jovunk, akkor biztosan csak ket lampavaltassal tudunk atmenni. De ha sikerul atjutni, abban sincs sok orom, mert par meter mulva vege van az utnak a jarda kozepen."

http://kerekagy.blog.hu/2013/06/03/macskakore_raktak_a_biciklis_nyomvonalat_a_kozgaznal

 

 

Demszky: Biciklizzen százezer budapesti!

2007. augusztus 29., szerda 17:27 |

Biciklire pattantak az SZDSZ-es potentátok, hogy népszerűsítsék a járművet. Kóka János 60 milliárdot, Demszky Gábor lezárt belvárost, Hortváth Ágnes jó egészséget ígért, Fodor Gábor pedig frekventált helyre tette a biciklitárolót. Az esőben kerekező politikusok még több bringást akarnak látni.

A Deák tér melletti SZDSZ-sátorban biciklis civil szervezetek képviselőivel beszélgettek az SZDSZ hatalmi pozícióban lévő politikusai, utána pedig ígéreteket tettek a magyarországi kerékpározás felvirágoztatására. Sinka Károly, a félévenként tízezreket megmozgató Critical Mass szervezője elégedett volt a politikusokkal, szerinte lehet, hogy most tényleg történik valami a biciklisták érdekében. A többi civil is optimistán nyilatkozott, szerintük a tervek jók, remélik, hogy megvalósulnak.

Fotó: Huszti István

Sok-sok bicikliút lesz

A zártkörű megbeszélés után a politikusok bejelentéseket tettek. „Hihetetlen sebességgel terjed a kerékpározás Budapesten” – mondta Kóka János, az SZDSZ elnöke, gazdasági miniszter. Információink szerint ő kezdeményezte, hogy a párt meghatározó politikusai közösen szálljanak nyeregbe. A másik két SZDSZ-es miniszter – Fodor Gábor környezetvédelmi és Horváth Ágnes egészségügyi – mellett Demszky Gábor főpolgármester vett részt a programban.

Kóka azt mondta, hogy a következő hét évben 60 milliárd forintot, jórészt uniós támogatást fordítanak a kerékpározás fejlesztésére. A pénz nagy részéből bicikliutak épülnek. Száz kilométert már átadtak, 500-at már terveznek, a többit 2013-ig folyamatosan építik. Addigra a terv szerint megduplázódik a magyarországi kerékpárutak hossza. Felújítások is lesznek, először a Fertő-tó körüli utat renoválják. Fodor Gábor, vízügyekért is felelős miniszter azt mondta, hogy minden új gáton lesz bicikliút. Ez országos hálózattá nőhet majd.

A belvárosban rosszabb lesz autózni mint bringázni?

Demszky Gábor szerint nem csak a bicikliutakon múlik, hogy sokan tekerjenek. Szerinte ehhez az kell, hogy kényelmesen lehessen használni a kétkerekűeket, vagyis előnyt kell biztosítani használóiknak. A belvárosban tehát csillapítani kell a forgalmat. Erre a legjobb megoldás az útdíj bevezetése lehet. Londonban és Stockholmban már működik a rendszer, ott fizetniük kell az autósoknak a belvárosban. Ehhez be kéne fejezni az M0-s körgyűrűt és a négyes metrót, mert a főpolgármester szerint ezek megfelelő alternatívái lesznek a belvárosi autózásnak. Mivel e műtárgyak csak 2010-ben készülnek el, az útpénzt csak a következő ciklusban vezethetik be. A mostani városvezetés addig tanulmányozza a külföldi példákat.

Demszky szerint most csak a fővárosiak 1-2 százaléka jár munkába vagy iskolába biciklivel. 2013-ra az arányt 5 százalékra növelné. Ez körülbelül százezer naponta bicikliző embert jelent. Egyetértettek a politikusok abban is, hogy a biciklizés még nem elég biztonságos, mert a kerékpárosok nem egyenrangúak az autósokkal. Kóka egyenjogúságot követelt. „A bringások egy dologban egyetértenek: felismerték, hogy a kerékpárosoké a jövő!” – tette hozzá.

Demszky a főváros sikersztorijaként emelte ki, hogy hétvégente a Margit híd egyik sávját lezárják a biciklisek kedvéért. Megígérte, hogy a kiskörút egyik oldalán a parkolókat megszüntetik, és helyén kerékpárút épül, még ebben a ciklusban.

Fodor Gábor a gátakon kívül saját minisztériumát is kerékpárbaráttá tette. Eddig egy hátsó udvarban tehették le bringáikat az intézménybe érkezők, mától viszont az épület parkolójában az autóktól veszi el a helyet a tároló. Horváth Ágnes szerint jó lenne, ha az emberek tévénézés helyett bicikliznének.

A gazdasági tárca ajándékokkal ösztönzi azokat a munkahelyeket, ahová sokan járnak biciklivel dolgozni. Az akció szeptember 3.-14. között tart és „Bringázz a Munkába!” címet viseli, alcíme: „Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz”.

Csak teleszkóposra ülnek a liberálisok

A négy politikus a gazdasági minisztériumtól közösen kerekezett a Deák térre. Mindannyian teleszkópos járművet használtak ehhez. A közel egy kilométeres tekeréshez Demszky Gábor kivételével farmert húztak. A főpolgármester öltönynadrágot, rózsaszín csíkos inget és piros nyakkendőt viselt, utóbbit a sajtótájékoztatóra zsebre vágta. Kóka szintén csíkos ingben volt, Fodor pulóverben. Horváth „Love your life” feliratú pólót és nyitott kardigánt viselt. Demszkyn kívül mindenkinek volt sisakja. Demszkynek és Kókának volt kilométerórája is. Elöl-hátul volt lámpája Demszkynek és Fodornak, csak elöl Kókának, és semmilyen fényszóróval sem szerelkezett fel Horváth. A tekerés mindenkinek jól ment, csak Horváth Ágnes lánca kattogott furcsán, a váltó hallhatóan nem volt jól beállítva. Mondta is egyszer Fodor Gábor társainak, hogy várják be az Ágit, mert ő kölcsön-biciklivel van.

Horváth, Fodor, Kóka és Demszky is nyeregben
A kamerákkal kísért csapat hamar szétszakadt, mert a szitáló esőben Demszky elhúzott a bolytól. A József Attila utca sarkán aztán bevárta a többieket. A politikusok a Bajcsy-Zsilinszky út kerékpárútját használták. Megoldották azt a kérdést is, hogy a Deák tértől hogyan kell továbbhaladni, ott ugyanis véget ér az út. Az úttest külső sávja buszsáv, ott tilos tekerni. Belső sávban biciklizni kellemetlen és veszélyes. A kormány a gyalogosoktól zsúfolt járdát választotta. Az esemény után mind a négy politikus kerékpárral távozott. Két miniszter indulásának pillanatában egy-egy fekete Audi is elhajtott a liberális sátor mögül.
 
 
 
 

Még több helyen biciklizhetünk forgalommal szemben

2013.04.29. 14:49 - Földes András

Újabb tizenegy új egyirányú utcában tette lehetővé a kétirányú kerékpározást a főváros. A BKK közleménye szerint mostantól a következő, jórészt újpesti utcákban tekerhetünk szembe a forgalommal.

IV. Bőröndös utca (Szabolcsi Bence tér – Járműtelep utca között)
IV. Káposztásmegyeri út (Vadgesztenye utca – Vetés utca között)
IV. Tungsram utca (Eperjes utca – Erdősor út között)
IV. Langlet Waldemár utca
IV. Mády Lajos utca
IV. Lórántffy Zsuzsanna utca
IV. Munkásotthon utca (Mártírok útja – Aradi utca között)
IV. Kunhalom utca (Vadgesztenye utca – Fóti út között)
XI. Ménesi út (Szüret utca – Balogh lejtő között)
XIII. Babér utca (Madarász utca – Tomori utca között)
XXI. Martinász utca

A módosítás elsősorban a külső kerületeket érinti, mivel a főváros a Bubi közbringa rendszer teljes működési területén egységesen, egyszerre vezetjük be az egyirányú utcák kétirányú kerékpározhatóságát. Az erre vonatkozó tervezés és szakmai egyeztetés jelenleg zajlik.

A magyar KRESZ 2010 óta teszi lehetővé az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül. Azóta egyre több helyen jelenik meg Budapesten a Behajtani tilos tábla mellett a „kivéve kerékpárral” kiegészítő jelzés,

Nem veszélyes a forgalommal szemben biciklizni?

Kutatások szerint a szembejövő autó kevésbé veszélyes, mint az előzésben lévő, hiszen szemből érkezve a járművezetők kölcsönösen látják egymást. Brüsszelben 2004 óta, Párizsban 2008 óta rendelet írja elő, hogy minden olyan egyirányú utcát meg kell nyitni a kerékpáros forgalom számára, ahol a szélesség és a forgalomnagyság azt lehetővé teszi.

Ezzel együtt Budapesten jelenleg 52 helyszínen, összesen csaknem 12 km hosszban van érvényben ez a forgalmi rend. Az utcák 12 százalékában van önálló kerékpársáv, 70 százalékban viszont csak kerékpáros piktogram hívja fel a figyelmet arra, hogy az adott egyirányú útszakaszon kétirányú kerékpáros forgalom van érvényben.

Számottevő baleset ebből adódóan 2010 óta nem történt. Kerékpárosként ugyanakkor érdemes lassítva, óvatosan megközelíteni a kereszteződést, és figyelni, hogy az autósok megadják-e az elsőbbséget, illetve mi megadjuk-e a jobbról érkezőknek.

http://kerekagy.blog.hu/2013/04/29/ujabb_utcakban_lehet_forgalommal_szembe_biciklizni

 

100 ezer biciklista a Kiskörúton

2010.11.22. 23:30 - Földes András

Hétfő délután, szakadó esőben tekert el a 100 ezredik bringás a Kiskörúton elhelyezett kerékpáros számláló alatt. A számláló júniusi kihelyezése fontos lépés volt a biciklis civil mozgalom számára, hiszen innentől nem lehet a kerékpáros infrastruktúráért, kerékpárbarát közlekedésért küzdők érveit lesöpörni olyasmikkel, hogy a városban csak időszakosan bicikliznek, és akkor sem túl sokan. 

A városi biciklizés budapesti helyzetét jól mutatja, hogy a százezredik kerékpáros nem egy langyos hétvégi délutánon gurult át a számláló alatt, hanem hétköznap délután, sűrű és hideg esőben. A számlálóról az is leolvasható, hogy aznap csak ezen az útszakaszon ő volt a 320. biciklista.

Az automata kerékpáros számláló állításához szükséges egymillió forintot közadakozásból gyűjtötte össze a Magyar Kerékpárosklub. A videót a Cyclechic készítette.

http://kerekagy.blog.hu/2010/11/22/100_ezer_biciklista_a_kiskoruton

 

 

 

Szívesen szállítaná-e biciklijét BKV-buszon?

2012.10.04. 17:05 - kirk kapitány

A budapesti tömegközlekedés történetében eddig nem nagyon volt példa arra, hogy a kerékpárosok véleményét kérdezzék arról, hogyan alakítanák át a várost. A Budapesti Közlekedési Központ biciklis kérdőíve viszont rögtön olyan kérdéseket feszeget, amelyek hazai viszonylatban eddig az elképzelhetetlen progresszió kategóriájába tartoztak.

A BKK a tömegközlekedés és kerékpározás viszonyáról tájékozódik, szerdán tette közzé „A kerékpár szerepe a Budapest környéki utazásokban és a kerékpár-szállítási igények felmérése" című kérdőívét.

A megkérdezettek nemcsak általában mondhatnak véleményt a különböző kerületekben tapasztalt kerékpározási körülményekről, hanem elmondhatják, milyen akadályokat látnak a biciklis forgalom növekedése előtt, és milyen változtatások esetén használnák gyakrabban kerékpárjukat.

A BKK-kérdőív szokatlan módon, olyan lehetőségek fogadtatását is szondázza, amelyek eddig csak a magasabb kerékpár-kultúrájú országokban valósultak meg.

Több kérdés is körüljárja, hogy milyen igények vannak arra, hogy a kerékpárokat a különféle tömegközlekedési eszközökön szállíthassák. Befolyásolná-e a kerékpárhasználat sűrűségét, ha lehetne szállítani bizonyos metró-, villamos- és buszjáratokon. Sőt már az is felmerül, hogy mekkora összegű lehetne egy elfogadható kerékpáros kiegészítő jegy az autóbuszokon.

A válaszadók számos lehetőség közül (közösségi kerékpáros rendszer (BuBi) kialakítása és kibővítése a Hungária körútig, a belső városrész (és kerületközpontok) komplex kerékpárosbarát fejlesztése, Dunamenti (EuroVelo6) kerékpáros útvonal teljes kialakítása és népszerűsítése, regionális kerékpáros útvonalak fejlesztése a város szélétől a városközpontig, kerékpársávok kialakítása a főutak mentén, elválasztott kerékpárutak építése a főutak mentén, egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpáros forgalom számára, sebességcsillapított zónák kiterjesztése) választhatják ki azokat, amelyek szerintük a legmeghatározóbbak lehetnek a jövőben.

http://kerekagy.blog.hu/2012/10/04/szivesen_szallitana-e_biciklijet_bkv-buszon

 

Létezik a kerékpáros mennyország Magyarországon

budapest

2007.07.26. 12:45 - |

Mégsem kell élet-halál harcot vívnia autósnak és biciklisnek az úton, mert rengeteg praktikus szabály segíti a békés egymás mellett közlekedést. Igaz, ezek a szabályok csak a KRESZ-ben, az ideák világa közlekedési változatában léteznek. Ha látott már busz-kerékpár táblát, vagy kerékpáros viadalra figyelmeztető jelzést, fotózza le nekünk.

Nem igaz, hogy Magyaroszágon a kerékpárosok másodrendű állampolgárok, akiket arra kényszerít az élet, hogy az autókkal, buszokkal és kamionokkal közös pályán küzdjenek a túlélésért. A helyzet túlreagálása, hogy a biciklisekkel csak a kampány idején törődnek a politikusok, amúgy legfeljebb annyi figyelmet fordítanak rájuk, hogy álmegoldásokkal eltüntessék őket a rendes, azaz autóval rendelkező szavazók szeme elől.

Sőt, mindennek az ellenkezőjéről győződtünk meg. Kiderült, hogy hazánk valójában kerékpáros mennyország, ahol igenis törődnek a progresszív és környezetbarát közlekedési móddal. A felismeréshez nem kellett mást tennünk, mint felcsapni a KRESZ-könyvet. A szabályok írói aprólékosan kidolgozták a biztonságos városi és közúti kerékpározás módjait, mi pedig csak kapkodtuk a fejünket a sok praktikus közlekedési szabály láttán.

Bár a holland rendszerrel összehasonlítva valószínűleg találnánk hibákat, mi mégis egyetlen problémát emelünk ki. A biztonságos közlekedést segítő táblákkal eddig egyedül ebben a könyvben találkoztunk, az életben még soha.

Kérjük tehát olvasóink segítségét, hogy amennyiben az alábbi közlekedési jelek közül bármelyikkel találkoznának az utcán, küldjék el nekünk a pontos helyet, esetleg a fényképes bizonyítékot, hogy kiszállva a helyszínre, koszorúval tiszteleghessünk.

Amennyiben pedig Ön sem találkozott volna a KRESZ-ben bemutatott jelekkel, akkor egyszerűen dőljön hátra, és adja át magát az utazásnak a platóni ideák világába.

Busz-bicikli örök barátság

Ahogy arról beszámoltunk, a városi kerékpározás egyik leglehetetlenebb helyzete abból adódik, hogy a buszsávban tilos biciklizni. Így a jogkövető kerékpáros arra van kényszerítve, hogy az autók és a buszok közti senkiföldjén pedálozzon, egyszerre akadályozva mindkét sáv forgalmát, és veszélyeztetve saját testi épségét.

Az életszerűen gondolkodó, így a buszsávban haladó biciklis pedig joggal vívja ki néhány, türelmetlenebb buszvezető haragját.

A konfliktus azonban nem a kerékpáros lét szükségszerű velejárója. Rábukkantunk ugyanis a "kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv" nevezetű táblára, amely "azt jelzi, hogy az autóbusz forgalmi sávon a kerékpárosok közlekedése is megengedett".

A kék alapszínű tábla ránézésre is tetszetős. A párhuzamos nyilakkal dinamizált kompozíciót egy körbe helyezett busz és egy négyzetben ábrázolt kerékpár piktogramja teszi izgalmassá. Minket mégis az a lehetőség villanyozott fel, hogy szabályosan közlekedhet biciklis és busz az úttest kevésbé sűrűn használt részén. Már abban az esetben, ha bárhol a városban kihelyeztek volna ilyen táblát.

Starthely

Nem csak a táblák, hanem az útburkolati jelek is izgalmas vizuális megoldásokkal, és közlekedési lehetőségekkel kápráztattak el minket. Kedvencünk az "Előretolt kerékpáros felálló hely balra bekanyarodó kerékpárosok számára", ami merészen egy kerékpárpiktogramot helyez az autók sávjának közepére, a kereszteződés elé.

A jel, a hozzá tartozó sávval együtt mellesleg arra szolgál, hogy a balra kanyarodó biciklista a piros lámpánál behúzódhasson középre, és így ne kelljen saját sávjának egyenesen haladó autói közt rodeóznia, hanem előnyös helyzetből, rögtön megkezdhesse a fordulást.

 

Alternatív kanyar

A közlekedési tábláktól megszokott kemény vonalak lágyításával dolgozik az alábbi, formabontó tábla, ami szintén a kanyarodás egy alternatív módját kínálja a kerékpárosnak. Ha valaki balra fordulásra készülve megpillantja a jelet, lazuljon el, mert könnyedén végrehajthatja tervét. Fordulás előtt pedálozzon át a kereszteződésen, és amikor a kívánt irányba haladó sávhoz ér, fordítsa irányba kerékpárját, várja meg a szabad jelzést, majd vidáman haladjon tovább a forgalommal. Eredeti dizájn, frappáns ötlet, kár, hogy csak a tankönyvekben alkalmazzák.

 

 

 

 

Nem kerékpáros viadal

Talán Ön számára is ismerős az a közlekedési helyzet, amelyben az elsőbbségadásra kötelezett autós átgázol a biciklis sávon, leanyáz néhány szabályosan haladó bringást, majd megáll a sarkon, és elsőbbséget ad az autósoknak. Ez a tábla nem út menti kerékpáros viadalok jelzésére szolgál, hanem arra hívja fel a kevésbé empatikus vezetők figyelmét, hogy itt a bicikliseknek is elsőbbséget kell adnia. Az ötlet hasznos, valamiért azonban nem lett divat az utakon.

 

 

 

 

 

 

Óriáskalapács

 

Bár a mellékelt közlekedési tábla baljós elemeket tartalmaz, mégsem arra figyelmeztet, hogy ezen az útszakaszon egy hatalmas kalapács sújt majd le a kerékpárosra. Sőt, inkább apró figyelmességről van szó, amely jelzi, hogy a biciklisnek nem kell megkerülnie a fél várost, mert itt zsákutca következik ugyan, de a kerékpáros azért bátran tovább haladhat.

 Az ilyen előzékeny jelzések azonban nyilván nem valók a magyar utak könyörtelen viszonyai közé, így csak a közlekedés platóni világában, a KRESZ ideái közt találkozhatunk vele.

Ha Ön mégis tudna a földi mennyországról, és kerékpárosokat segítő szabályokkal találkozik az utcán, írjon nekünk levelet. Mi hajlandóak vagyunk felülbírálni pesszimista világképünket.

http://index.hu/belfold/budapest/tabla0725/

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: budapest magyarország Budapest XXIV

A bejegyzés trackback címe:

https://100ujgyulekezet.blog.hu/api/trackback/id/tr715358731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása