Könyvajánló

 





capitalismo.JPG

eleje.bmp

100 új gyülekezet

Társasházi lakás eladó, mely kibővíthető 62m2-ről 100m2-re

Információk a www.megveszem.tuti.hu weboldalon.

Weblink Linkgyűjtemény, Linkek

Facebook oldaldoboz

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Budapest XXIV 20/04. rész – HÉV-vel a Liszt Ferenc repülőtérre

2013.06.01. 15:50 12nyil

 

 

Beszámozzuk a HÉV-eket: H5, H6, H7, H8, H9

HÉV-emblémák (kiskép)

Sok évtizedes fővárosi hagyomány a tömegközlekedési járatok számmal történő jelzése, a HÉV-vonalak azonban mindeddig kimaradtak ebből a rendszerből. A térképeken a zöld vonalak azonos színnel, szám nélkül szerepeltek, a vonalakat különböző neveken, általában a külső végpontjuk alapján azonosították az emberek. A Budapestet nem ismerők, az adott vonalon rendszeresen nem utazók számára azonban igen nehézkés volt a tájékozódás, melyből sok félreértés született. Ezért a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV a közeljövőben ezeket az elővárosi vasutakat is – a metróhoz hasonló módon – megkülönböztető számjelzéssel, és a HÉV ágazatra utaló logóval látja el.

A nyár folyamán valamennyi HÉV-vonal önálló számjelzést, és a metrókhoz hasonlóan önálló vonalszínt kap. A térképeken így az egymástól különböző – és következetesen mindig ugyanolyan – színű HÉV-vonalak megkülönböztetése egyszerűbbé válik, és a mainál könnyebb lesz megjegyezni a vonalak számjelzését is. A számokat a metróvonalakhoz illeszkedve alakítottuk ki, így a HÉV-ek az 5-től 9-ig tartó jelzéseket kapják, figyelembe véve a néhány éven belül elkészülő 4-es számú metróvonalat is. A HÉV-eknek a számjelzésen kívül – a metróhoz hasonlóan – az ágazatra utaló logójuk is lesz.

A fentiek alapján a Békásmegyer-Szentendrei az H5-ös, a Ráckevei a H6-os, a Csepeli a H7-es, a Gödöllői a H8-as, a Csömöri HÉV pedig a H9-es számmal lesz ellátva, a vonalakat pedig az adott vonal színét viselő, számjelzést tartalmazó korongok jelzik majd a térképeken és útirányjelző táblákon.

Korábban egy adott csomópontban, átszállási kapcsolatot keresve a HÉV-ek útvonalát nem pontosan ismerő budapesti, vidéki vagy külföldi utasunk könnyen eltéveszthette, hogy pontosan melyik HÉV-vonalat is keresse. Például az 1-es villamos vonala három HÉV-vonallal is találkozik, ráadásul ebből kettővel ugyanazon megállónál, a környéket nem ismerő utas könnyen eltéveszthette, hogy melyik megállónál és melyik vonalra kell átszállni, mivel mindegyiket egyszerűen csak egy HÉV-logó jelölte az utastájékoztatásban. Ez változik most meg és lesz a korábbinál sokkal egyértelműbb.

A számozás természetesen nem azt jelenti, hogy a járművek különböző színűre lesznek festve, hiszen a metrók színe sem különböző vonalanként, de a térképeken, megállóhelyi táblákon, a járműveken található matricákon, hirdetményeken és a hangos utastájékoztatásban is a számjelzésük alapján fogunk a jövőben hivatkozni ezekre a járatokra. Bízunk benne, hogy rövid időn belül utasaink is megszokják az új jelzéseket.

Budapest, 2011. július 1.

Budapesti Közlekedési Központ BKV Zrt

http://www.bkk.hu/2011/07/beszamozzuk-a-hev-eket-h5-h6-h7-h8-h9/

 

H6  útvonala, ebből ágazhat majd el a H10-es vonal

BSicon uKBHFa.svg 0,0

Budapest, Közvágóhíd

BSicon umKRZu.svg Budapest–Kelebia-vasútvonal
BSicon uHST.svg 0,7 Beöthy utca
BSicon uHST.svg 1,4 Kén utca
BSicon uHST.svg 2,3 Timót utca (régen Lámpagyár)
BSicon ueABZrg.svg egykori erzsébetfalvai hurokvágány
BSicon uBHF.svg 3,4 Pesterzsébet felső
BSicon ueABZrf.svg egykori csepeli szárnyvonal
BSicon uSBRÜCKE.svg Csepeli átjáró
BSicon uSBRÜCKE.svg Helsinki út, 5-ös főút
BSicon uHST.svg 5,2 Torontál utca (régen Atra gyár)
BSicon umKRZo.svg Budapest–Kelebia-vasútvonal
BSicon uHST.svg 6,9

Soroksár felső

BSicon uHST.svg 8,0 Soroksár, Hősök tere
BSicon uSBRÜCKE.svg Grassalkovich út, 5-ös főút
BSicon uHST.svg 9,2 Szent István utca
BSicon uHST.svg 10,4 Millenniumtelep
BSicon ueGRENZE.svg Budapest közigazgatási határa
BSicon uAKRZu.svg M0-s autóút
BSicon uHST.svg 12,4 Dunaharaszti felső
BSicon uBHF.svg 13,0 Dunaharaszti külső
BSicon uWBRÜCKE.svg Ráckevei-Dunaág
BSicon uHST.svg 16,9 Szigetszentmiklós
BSicon ueHST.svg Kéktó (megszűnt mh.)
BSicon uHST.svg 18,5 József Attila-telep
BSicon uHST.svg 19,8 Szigetszentmiklós alsó
BSicon ueABZrg.svg egykori taksonyi összekötővágány
BSicon uBHF.svg 20,9 Szigetszentmiklós-Gyártelep
BSicon ueABZrf.svg tököli repülőtér felé
BSicon uHST.svg 21,7 Szigethalom
BSicon uHST.svg 23,0 Szigethalom alsó
BSicon uBHF.svg 24,1 Tököl
BSicon ueHST.svg Szigetmajor (megszűnt mh.)
BSicon uBHF.svg 29,2 Szigetcsép
BSicon ueHST.svg Egyetemi tangazdaság (megszűnt mh.)
BSicon uBHF.svg 34,0 SzigetszentmártonSzigetújfalu
BSicon uHST.svg 35,7 Horgásztanyák
BSicon uHST.svg 37,6 Angyali-sziget
BSicon uKBHFe.svg

 Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/H6-os_H%C3%89V

A lehetséges útvonalak:

 

Északi vagy felső útvonalterv

Soroksár-felső (XXIII. kerület)

Rézöntő utca

Szentlőrinci út

Méta utca

Gilice tér

Sallai Imre utca

Honvéd utca

Szemere telep

Terminál 1 (200E útvonala)

Szinyei Merse utca

Terminál 2B

Terminál 2A

 

Középső útvonalterv

Soroksár-felső (XXIII. kerület, 166-os busz útvonala)

Vecsés út

Alagút ccc alatt

Vecsés út

Hunyadi János utca (XVIII. kerület)

Pestszentimre felső

Szálfa utca

Királyhágó utca

Béke tér

Terminál 1 (200E útvonala)

Szinyei Merse utca

Terminál 2B

Terminál 2A

 

 

Déli vagy alsó útvonalterv

Soroksár-felső (XXIII. kerület, 166-os busz útvonala)

Vecsés út

Tangazdasághoz vezető út

Majori út

Dózsa György utca (XVIII. kerület)

Királyhágó utca

Béke tér

Terminál 1 (200E útvonala)

Szinyei Merse utca

Terminál 2B

Terminál 2A

 

Abban az esetben, ha Péterimajor már XXIV. kerület, akkor az új kerületnek is lesz egy HÉV-megállója.


 

 

A rákosszentmihályi HÉV

A rákosszentmihályi HÉV hurok és környéke             

Ha ma elmegyünk Rákosszentmihályra, Sashalomra, kertesházak közt futó szűk utcákat találunk. Nehéz elhinni, hogy itt valaha HÉV járt! Persze nem a ma megszokott zöld szerelvényekre kell gondolni, hanem valami villamos jellegűre...              

Nem a HÉV volt az első kötöttpályás jármű a környéken: 1893-ban indult meg a Pusztaszentmihályi (akkor még így hívták az önálló településként létező Szentmihályt) Közúti Vasút lóvontatású vonala, melynek fő szerepe a cinkotai (azaz a mai gödöllői) HÉV-re ráhordás volt. Ettől függetlenül építették meg a HÉV ide vezető szárnyvonalát 1911-ben, ez a Nagyicce állomástól egy óriáshurokban járta be az utcákat. Mivel az új járat átszállás nélkül jutatta el az utasokat a Keleti pályaudvarhoz, a lóvasút kihasználtsága erősen csökkent, hamarosan (1913-ban) meg is szűnt.              

  A BHÉV "H" járat nagyobb méretben megjelenítése             

A hálózatfejlesztés közben gyors tempóban folyt: 1913-ban egy új, kétvágányos szakaszt építettek ki a Rákóczi úton elindulva, mely egészen Rákospalotáig vezetett. Ezen az útvonalon közlekedett a "H" viszonylat, mely a Keleti pályaudvartól a Nyugatiig járt, a gödöllői HÉV, az új kétvágányos Rákosszentmihály-Rákospalota vonal, és a BURV újpesti és angyalföldi vágányait igénybe véve. Az útvonal a Kerepesi és a rákospalotai Fő út közt a (mai nevükön) Rákóczi út-Késmárk utca-Apolló utca-Szentkorona útja-Beller Imre utca volt, a kocsik pedig BURV eredetűek voltak (bár a vonal BHÉV kezelésben működött).              

                Rákosszentmihály elveszett vágányai nagyobb méretben megjelenítése             

A forgalmi helyzetben változás 1924-ben állt be, amikor a szentmihályi hurok Rákóczi úttól nyugatra eső részét felhagyták, az itt látható térképvázlatok közül ekkor jött létre a bal alsón látható útvonal. A körüljárási irány is változott. A második világháború éveiben a Nádastó megállóhelyés Rákospalota közötti szakaszon a második vágányt felszedték, hogy azokat máshol építsék be. Az egyvágányú üzem persze nem tett jót a forgalomnak, de a "H" körjárat annyira félreeső  viszonylat volt, hogy a háború után nem is foglalkoztak vele, azaz nem építették vissza a második vágányt.                           

A következő jelentős esemény 1953-ban történt, amikor az FVV (Fővárosi Villamosvasút) átvette a Rákosszentmihály, Csömöri út és Rákospalota közti szakaszt. A három kitérővel kiépített, végig egyvágányú pályán 69-es jelzéssel indult meg a villamos. A rákosszentmihályi hurok HÉV kezelésben maradt, egészen 1970-ig, amikor megszüntették: ekkor indult meg a "kettes" metró, és ekkor rövidítették meg a gödöllői HÉV-et az Örs vezér teréig (azelőtt a Keletihez járt).              

             

 Mivel SzigDani barátom már nekilátott a szentmihályi HÉV hurok bejárásának, nem foglalkoznék túl sokat a témával, remélhetőleg az ő oldala majd ki fogja azok kíváncsiságát is elégíteni, akiknek az én pár képem nem elég!

              

             

 

Kis magyarázat a fentebbi négy felvételhez:              

  • bal felső kép: a Rákosi út és az Ilona utca sarkán az egykori HÉV vágányív helyén ma kanyarodósáv van az autóknak
  • jobb felső kép: ki hinné, hogy egy ilyen kis csendes helyen, mint az Ilona utca, egykor HÉV csattogott?
  • bal alsó kép: az Ilona utca-Csömöri út sarok is le volt kerekítve, hogy az ív elférjen, bár nem olyan látványosan, mint a feljebb látott Rákosi utcába befordulásnál!
  • jobb alsó kép: a Csömöri út-Rákóczi út sarkon szintén látszik az ív helye, mely a közelmúltban szépen füvesítve lett

 

A Csömöri úton egyébként a vízelvezető árok oldalába (föld)csúszásgátlási célból síndarabok vannak leszúrva, talán ezek is a HÉV-ből maradtak, a hurok mentén pedig több helyen is megvannak a megállók épületei.

Forrás: http://hampage.hu/trams/69-es/

 

 

Tarlós: vigye a MÁV a HÉV-járatokat

2013. 1. 7. 10:14|Utolsó módosítás: 2013. 1. 7. 10:20|Gazdaság » Önkormányzatok
 
A MÁV-ra bízná Tarlós István a HÉV-járatok üzemeltetését. A főpolgármester a Magyar Nemzetnek beszélt arról: ha az agglomerációs buszokat a kormány egy rendelettel állami kézbe tette át, akkor vinniük kell az elővárosi vasutat is.
Tarlós István  azt is elmondta: még ezen a héten tárgyalást kezdeményez  Németh Lászlóné  fejlesztési miniszterrel. A Budapesti Közlekedési Központ eközben a buszok kapcsán kezdeményezett egyeztetést, azzal az indoklással, hogy számos részletkérdést kell megtárgyalni addig, amíg május elején az elővárosi járatokat a Volán veszi át.
A Budapestet a környező településekkel összekötő tömegközlekedésről a múlt héten született kormányrendelet, a főváros vezetőinek megkérdezése nélkül. E szerint május 1-jétől kilenc előváros - Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint - BKV-járataiak üzemeltetése a Volánhoz kerül a személyszállítási törvényre és uniós előírásokra hivatkozva. A főpolgármester szerint e logika alapján a városhatárt átlépő HÉV-vonalakat is az államnak kell vinnie.
Felmerült az az eshetőség is, hogy a Volán megjelenésével számos mostani BKV-dolgozó veszthetné el a munkáját. Az NFM erre reagálva közölte: az átvett feladatokat nagyrészt a BKVmunkavállalóira bíznák rá.
Szerző: MTI -

 http://www.vg.hu/gazdasag/onkormanyzatok/tarlos-vigye-a-mav-a-hev-jaratokat-394927

 

 

Hév történelem

[...]

1965.

Elkészítették a főváros távlati gyorsvasúti hálózattervét. Ebben három metróvonal megépítéséről és a legtöbb HÉV-vonal gyorsvasúttá való fejlesztéséről volt szó, valamint tervbe vették a HÉV-vonalak közvetlen csatlakozását a majdani metróhálózathoz.

A 2000-ig megvalósítandó tervek között szerepelt a csepeli gyorsvasút új belső végállomásának építése a Kálvin téren, amit a Boráros tértől kéreg alatt közelítenének meg a vonatok a Ráday utca alatt. A tervek szerint innen indulna a ráckevei HÉV is, amelynek vonala a Kvassay Jenő útnál ágazna ki a csepeli vonalból, és a Hentes utcánál csatlakozna a jelenlegi nyomvonalhoz. A Ráckevei vonalnak csak Pesterzsébetig tervezték a gyorsvasúttá való fejlesztését.

Továbbá tervezték a csepeli gyorsvasút kifelé történő meghosszabbítását, a terv idejében megszüntetett csillagtelepi egyvágányú vonal mentén, először a Kavicsos tónál épülő új lakótelepig, majd tovább Szigetszentmiklósig, ahol csatlakozna a ráckevei vonalhoz.

A szentendrei HÉV-hez kapcsolódóan számba vettek egy szárnyvonalat Óbuda tömegközlekedésének tehermentesítésére, e vonal nagyjából a Pacsirtamező utca és a Vörösvári út alatt haladna mint kéregvasút. A belső végállomás pedig a Batthyány térre kerülne, a metróval való csatlakozás végett.

A Csömöri szárnyvonalnak és a Határ út-Csepel vonalnak a gyorsvasúttá fejlesztése nem szerepelt a távlati tervekben, ez utóbbi vonalnak villamossal való helyettesítését tervezték.

Megszűnt a csillagtelepi vonal.

1978.

Megszűnt a Határ út – Csepel járat.

http://www.csepel-sziget.hu/wordpress/?page_id=56

 

Szólj hozzá!

Címkék: budapest magyarország Budapest XXIV

A bejegyzés trackback címe:

https://100ujgyulekezet.blog.hu/api/trackback/id/tr685339083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása