Könyvajánló

 





capitalismo.JPG

eleje.bmp

100 új gyülekezet

Társasházi lakás eladó, mely kibővíthető 62m2-ről 100m2-re

Információk a www.megveszem.tuti.hu weboldalon.

Weblink Linkgyűjtemény, Linkek

Facebook oldaldoboz

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Dráma 40/16. rész – Monodráma

2012.09.13. 15:13 12nyil

Monodráma

2012. június 3.

A monodráma egyetlen művész által előadott drámai mű. A 18. században rendkívül népszerű volt a vásári színpadokon.

Klasszikus monodrámák

Modern monodrámák

Forrás

  • Színházi kislexikon, Gondolat, Budapest 1969

Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Monodr%C3%A1ma

 

 

 

 

 

 

Monodráma

A monodráma olyan színjáték, melynek egyetlen előadója egy, két vagy több szerepet személyesít meg. Eredete a középkori színjátszásba nyúlik vissza, amikor vándormuzsikusok, vándorló előadók állandó épület és valódi színházi élet híján, sűrű maszkváltással több szerepet is eljátszottak. Később a 18. század francia és német színjátékkultúrájában tűnik fel újra ez a típus. A modern színjátszásban az abszurd irányzatok kedvelik, mint olyan műfajváltozatot, amely a valóságos konfliktusok, az emberek közötti kommunikáció hiányáról, lehetetlenségéről tanúskodik. Ismertebbek Rousseau Pygmalionja,1762); Csehov A dohányzás ártalmasságáról című műve és Gogol Egy őrült naplója, 1835című elbeszéléséből készült monodráma.

Forrás: http://enciklopedia.fazekas.hu/mufaj/Monodrama.htm

 

 

 

 

 

Monodráma

Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj! – szól az Első parancsolat. A 2Mózes 20:1-14 héber nyelvből való nyersfordítása szerint ez úgy kezdődik: „Én vagyok az Örökkévaló, a te Istened”. Ez kifejezetten jó kezdés, Esterházy Péterről pedig tudható, mennyire nagy jelentőséget tulajdonít az első mondatnak, így nem lehet véletlen, hogy e mondat töredékét tette az Első parancsolat kapcsán írt drámája címévé. A darab első mondata pedig az, hogy „Hosszú csönd, mondta, így kezdődjék, ez legyen az est első szava, a csönd, nem a hallgatás, mondta, nem a ki nem mondott szó, mondta, hanem éppen a szótlanság, mondta”.

Na de ez nem is első mondat, hiszen az első mondat még nem az első mondat, csupán az Angyalok karának bevezetője, az első mondat az Úré, aki úgy kezdi a mondókáját, hogy „Nem mondtam semmit”. Van és nincs. Itt van, és mégsincs. Gothár Péter rendező pedig hosszú csöndekkel tagolja ezt az első mondatot, érvényesítve a magyar népmesekincs hoztam is ajándékot, meg nem is tételét. Az talán nem meglepő, hogy ez az Úr nem az Úr, nem a felhőkön ülő kaporszakállú bácsi, nem valamiféle misztérium körülvette lény. Persze, kicsit az is. Pont amennyire egy ember az. Az ember maga a csoda – és ez végül is igaz lehet. Hány és hány kétség és probléma vetődik föl az életében, amiken úrrá lesz. Úrrá lesz, nagy Ú-val az elején, ugye.

Images_5391

Esterházy Péter drámája nem történetet mond el, hanem rólunk mesél. Nyilván Esterházy Péteren keresztül. Például a másik autó elől ellapátolt hóról, amelyet ez az ember aztán visszapakolt egy az egyben, hiszen nehogy már neki legyen jó. Lehet, hogy kétszer annyi időbe telt, de megérte. Meg egy csomó más történet is akad, az élet minden területéről. Viszonyok, hierarchiák, kapcsolatok. Dráma és színház. Igazság és hazugság. Véletlenek és szándékok. Hiúság, félelem, kétség. Folytonos elégedetlenség. Az Angyalok karán kívül három archetípus lesz részese a cselekménynek. Az életünknek? A társ (Amál), aki melletted van, aki kiszolgál, aki az életed részévé vált, aki jobban tudja, mit akarsz, mint te magad. Az anya (a Királynő), az egyengetés, az ítélet, a számonkérés figurája, uralja az Úr (az úr?) terepét. És – némileg később – a Fiú. Aki keres, csak rosszat talál. Aki hirtelen, és – tán a korszellemből adódóan – nem vágyik tanulni és tapasztalni. Aki előbb cselekszik, mint gondolkodik. Aki érzi, hogy valami kapcsolatnak kellene itt lennie, de felfejthetetlennek mutatkozik, mégis mi lenne az. Meg az angyalok, persze. […]

Forrás: http://7ora7.hu/programok/en-vagyok-a-te/nezopont

 

 

 

 

 

Két monodráma

 

Criticai Lapok 2007/06.

Divat a monodráma. És nem csak azért, mert szűk keretek között teljes ívű sorsok megjelenítésére, követésére ad módot. Hanem, mert a horizontális sűrítés és a vertikális teljesség, az epikus folyamatosság rendszerint különleges színészi szólóteljesítményre kínál lehetőséget.

igenfoldesanna_clip_image001

A tematikai és műfaji skála ezen belül a Szókratész védőbeszédétől az Egy őrült naplójáig rendkívül széles, a drámairodalom édes gyermekein kívül ide sorolhatók az előadók házi dramaturgiáján szerkesztett irodalmi kompozíciók is, Jászai Mari naplójától Psyche önarcképéig. Biztos sikernek ígérkeznek mostanában a monomusicalek. De ha nincs elég monodráma a repertoárban, a színháztörténet még ráadást is fabrikál: a Színházi Lexikon frappáns tévedése, hogy monodrámaként említi a Rettegés és nyomorúság a harmadik birodalomban kulcsjelenetét, Brecht A zsidó feleségét. Fesztiváljáró kritikusok tanúsíthatják, hogy újabban – nem véletlenül, hanem praktikus okokból – valóságos reneszánszát éli a műfaj: az esztétikailag alátámasztható arányon felül túlreprezentáltak a programban a könynyen és viszonylag kis költséggel utaztatható kamaraprodukciók és ezen belül a monodrámák. Itthon pincében, padláson sorra születnek az élet sűrűjébe éles fénynyel belehasító, koncentrált látleletek, az összefüggéseikből kiragadott és mégis új összefüggéseket felmutató sorsvázlatok és analízisek.

 

Az idei évad, majdnem egy időben, két rendhagyó női portréval is szolgált. […]

 

 

 

VI. Nemzetközi Monodráma Fesztivál

Budapest - (2012. március 22. - 2012. március 27.)

Web: pinceszinhaz.hu/monodrama

A Nemzetközi Monodráma Fesztivál a Ferencvárosba költözött! Folytatva az egri hagyományokat a rangos fesztivál 2012-től a budapesti Pinceszínházban kerül megrendezésre: a Színházi Világnapon (március 27.) tartják a zárónapját a hatnapos fesztiválnak. A szervezők minden korosztályt igyekeznek megszólítani, sok műfajban és témában.
A fesztivál új helyszíne jeleskedik monodráma terén: az elmúlt években 3 saját produkciót, monodrámát mutattak be, és vendégként is érkezett a színházba monodráma.
A monodráma önmagában is unikum. A néző számára is varázslat, ahogyan egyetlen játékos kisugárzása megtölt egy egész színháztermet. A fesztivál eme különleges színházi forma presztízsét igyekszik emelni a közönség körében, illetve a szakmát ösztönözni, hogy minél több monodráma előadás szülessen.
Délelőtt gyerekelőadások, délután olyan slágerelőadásokat kínálnak, amelyek már országos figyelmet keltettek, este hét órától külföldi, illetve határon túli produkciók lesznek. A késő esti időpontban koncerttel zárják a napot.
Továbbra is kiemelt hangsúlyt fektetnek a szervezők fesztivál nemzetköziségére. Az eddigi fesztiválokon szlovák, cseh, lengyel, szlovák, francia, portugál, japán, izraeli, orosz, bolgár, román, német előadásokat láttak vendégül. 2012-ben ezt a vonalat folytatva lengyel, német, japán, román, izraeli előadókat hívtak, nem feledve a Magyarországon létrejött előadásokat.

Forrás: http://port.hu/pls/fe/festival.festival_page?i_festival_id=10178

 

 

 

 

 

Budapesti epizód - monodráma Karády Katalin életéről

 

 

BUDAPESTI ZSIDÓ HITKÖZSÉG GOLDMARK TERME előadása

Rendező: Thomas Desi

Színész: Karády Katalin - Fáy Emese

Közreműködő: Szalóki Ági

span

Ismertető:

KövetkezőA "Budapest kihallgatás" a vallatás azon formáját idézi meg, mikor a kérdezők valamely közismert szereplőt úgy igyekeznek megtörni és vallomásra bírni, hogy művi párhuzamot vonnak személyek és a köztudatban róla kialakult kép között. Így vallatta annak idején a Gestapo Karády Katalint. - Budapest, 1944. március 18, a hitleri Németország megszállja Magyarországot: egy nagyvilági vacsora vége egyúttal egy korszak végét is jelzi, és örökre lezárja többek között a ragyogó filmcsillag és énekesnő, Karády Katalin művészi pályáját is. Karády Újszászi István titkosszolgálati tábornok jegyeseként került a Gestapo látókörébe s vált utóbb áldozatává. A vallatótisztek humanitárius elkötelezettségét és tisztességét nagyvilági filmszerepek sugározta laza erkölcs és szabados értékrend alapján kérdőjelezték meg: a darab egy személyiség szétzilálásának, majd porba tiprásának története.

Forrás: http://www.port.hu/budapesti_epizod_-_monodrama_karady_katalin_eleterol/pls/th/theatre.directing?i_direct_id=18914&i_city_id=-1&i_topic_id=&i_county_id=1

 

 

 

 

 

Forrás: http://west-balaton.hu/programok/hevizi-monodrama-napok

 

 

 

 

 

Monodráma - az egyéni pszichodráma



Monodráma A monodráma egyéni pszichoterápia, amit pszichodramatikus módszerrel végzünk. A felmerülő problémákat, nehéz, konfliktusos helyzeteket különböző tárgyakkal, üres székekkel jelenítjük meg. A páciens a különböző személyek nevében megszólal, amit a pszichoterapeuta utalásszerűen megismétel. A tárgyakkal kirakott helyzetekre rá lehet kívülről nézni, így áttekinthetővé válnak a különböző szituációk összefüggései.


Monodráma stábbal A monodráma különleges megoldása a monodráma stábbal. Ilyenkor 4-6 pszichoterapeuta és asszisztens dolgozik egy beteggel. Az asszisztensek szerepeket vállalnak a páciens történetei megjelenítése során. Így minden ülésen egy páciens van fókuszban, szemben a csoportos pszichodrámával. Ez igen intenzív munkát tesz lehetővé. A módszer illeszthető egyéni terápiás folyamatba is. Nehézséget jelent a módszer költségigénye, hisz 4-6 pszichoterapeuta foglalkozik egy beteggel.

 

Forrás: http://5mp.eu/web.php?a=mora&o=vgr_RMGjV6

 

 

 

A MONODRÁMA

az egyéni terápiában alkalmazható pszichodráma forma,

amelynek továbbfejlesztése és leírása a Moreno Centrum egyik vállalt feladata.

Az egyéni pszichoterápiában alkalmazható dramatikus módszerekkel

eddig is sokat foglalkoztunk. Például tíz alkalommal vezettünk egésznapos

workshopot pszichiáterek homogén csoportjaiban.

A dráma alkalmazása egyéni terápiás formában általában nagy érdeklődésre

tart számot mind a szakma, mind a kliensek részéről.

 

A pszichodráma módszerrel történő

SZUPERVÍZIÓ

alkalmas mind egyéni terápia, mind csoportpszichoterápia számára.

Kézenfekvő, hogy a pszichodráma csoportok szupervíziója is ide tartozik.

Forrás: http://www.morenocentrum.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=65

 

 

 

 

 

 

Erlacher-Farkas Barbara, Jorda Christian

Monodráma - a pszichodráma és az egyéni terápia gyógyító találkozása

Mára a pszichodráma-terápia egyik alaptételévé vált, hogy az egyes résztvevőket egyedi és megismételhetetlen személyiségként, teljes valójukban kell tisztelni. Logikus volt tehát, hogy e szemlélet jegyében kialakult és elfogadottá vált a monodramatikus munka; ennek részletes ismertetésére vállalkozott az Akadémiai Kiadó Pszi-könyvek sorozatának legújabb kötete, a Monodráma.

A könyv szerkesztői nemcsak a monodráma történetét, filozófiai-művészeti-elméleti hátterét mutatják be hozzáértő alapossággal, hanem a monodramatikus munkát, annak egyéni terápiában történő felhasználását, technikáit, klinikai alkalmazását is, közvetlen kapcsolatot teremtve az elmélet és a gyakorlat között. Olyan kapcsolatot, amely megfelel az ember és a külvilág közötti interakciós körnek, s amely a kreatív tételek kidolgozása révén érthetővé teszi a pszichopatológiai jelenségeket.

Tartalomjegyzék

Bevezetés (B. Erlacher-Farkas–Ch. Jorda) 9

 A pszichodrámától a monodrámáig (B. Erlacher-Farkas) 13

J. L. Moreno megtör egy depressziós stuport (R. Schindler) 17

 

TÖRTÉNETI RÉSZ

Az én imaginatív megjelenítése. J. L. Moreno szociális hatása

és expresszionista háttere (H. R. Schiferer) 25

A találkozás gyógyít. A pszichodráma vallástörténeti háttere (F. Geisler) 62

A pszichoterápia gyökerei a pszichodráma példáján bemutatva (G. Rabel) 79

 

ELMÉLETI RÉSZ 

Percepcióelmélet – különös tekintettel a szcénikus megértésre (Ch. Jorda) 93

A szerepelmélet (Ch. Jorda) 106

Motivációelméleti magyarázatok (Ch. Jorda) 120

 

MÓDSZERTANI RÉSZ 

A gyakorlati monodramatikus munka leírása (B. Erlacher-Farkas) 135

A legfontosabb, monodrámában használatos pszichodráma-technikák (G. Rabel,–B. Erlacher-Farkas) 166

 

EXPRESSZIONISTA-KREATÍV RÉSZ 

Kollázs (B. Erlacher-Farkas– H. Egger) Surplus reality az egyéni terápiában (E. M. Sharon) 189

A szimbólumnyelv használata a pszichodrámában és a monodrámában (M. Th. Sponger-Schönherr) 214

Monodráma a Mikulás témájához (G. Rabel) 221

 

GYAKORLATI RÉSZ 

A monodráma-terápia indikációi (M. Stelzig) 227

„Bernát, az oroszlán” – monodrámamunka gyermekekkel (H. Pruckner) 234

Monodramatikus munka fiatalokkal (W. Ruthner) 253

Monodráma az egyik budapesti egyetem diáktanácsadásán (Ritoók M.) 261

A korai tápláló anyai szerepek utólagos kialakításának lehetőségei a monodrámában (M. Stelzig) 281

Monodráma a büntetés-végrehajtásban. Monodramatikus esetismertetés a büntetés-végrehajtás keretei között (Ch. Jorda) 294

Monodráma-technika alkoholfüggőkkel. Problémafelvetés – terápiás tartás (holding) – monodráma-technika (K. Grimmer) 303

A pszichodramatikus technikák lehetőségei és alkalmazása szexuális zavarok kezelésében a monodrámaülés során (W. Hofer) 321

Glosszárium. A pszichodrámához kapcsolódó fogalmak (G. Rabel) 335

Forrás: http://akkrt.hu/1177/tudomany/pszichologia/monodrama_a_pszichodrama_es_az_egyeni_terapia_gyogyito_talalkozasa 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország színház pszichodráma lélek pszichológia dráma psziché monodráma protagonista értelmes ébredés lélektani dráma

A bejegyzés trackback címe:

https://100ujgyulekezet.blog.hu/api/trackback/id/tr624775056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása