Keresztény barátunk konfliktusba kerül a gyülekezetben. Az igazi probléma ott kezdődik, hogy a bibliai konfliktuskezelés utolsó bejegyzett módszere 2000 éves.
Magam sokszor gyalog megyek el Istentiszteletre, mert nem kell messzire mennem. Vannak, akik ezért engem régimódinak tartanak, mert ők autóval közlekednek.
Viszont amikor konfliktuskezelésről van szó, akkor ők járnak gyalog, és én utazom autóval, mert ők ragadtak le egy 2000 éves eszköznél.
1. Wikipédia
Mediáció
A mediáció (magyarul közvetítés) egy speciális konfliktuskezelési módszer, amelynek lényege, hogy a két fél vitájában mind a két fél közös beleegyezésével egy semleges harmadik fél (mediátor) jár közben.
A mediátor a problémamegoldó folyamat keretében segít tisztázni a konfliktus természetét, segít olyan megoldást találni, amely mind a két fél számára kielégítő.
A szó – mediare – eredeti jelentése:
- - középen állni,
- - egyeztetni,
- - közbenjárni,
- - közvetíteni,
- - békéltetni.
A mediáció főbb elemei:
- - az egyezkedést segítő technikák alkalmazása,
- - a probléma megfogalmazása,
- - az álláspontok közelítése,
- - az egyezkedés folyamatának lépésekre bontása,
- - az empatikus kommunikáció fejlesztése,
- - alternatív megoldások keresése,
- - közös cél kialakítása,
- - a beszűkülés, bizalmatlanság, merev attitűdök kialakulásának megakadályozása.
A mediáció definiciója Florida állam jogában a következőképpen szól: „Mediáció alatt azt az eljárást kell érteni, amelynek során egy semleges harmadik fél segítséget nyújt a feleknek vitájuk rendezésére, anélkül azonban, hogy maga döntené el a vitát. Ez az eljárás teljesen informális és békítő jellegű, célja, hogy segítse a feleket egy kölcsönösen elfogadható egyezség létrehozásában.” (Florida, Mediation in any civil actions § 44.301)
Nem feltétlenül jelent jogilag kötelező eljárási rendet, illetve jogszabályban meghatározott speciális formát. A mediátor nem döntőbíró, sokkal inkább vitavezetőként lép fel, hiszen a mediáció során a hangsúly a felek közötti egyezkedésen van. Ez a leginkább előnyős vitarendezési technika az üzleti-, kereskedelmi- és a pénzügyi világban, ahol különös jelentőssége van a kiépített kapcsolatrendszer fenntartásának, a jó hírnévnek, a gyors döntéshozatalnak.
A mediáció története
A mediáció alapötlete, az az elképzelés, hogy az ellenséges és antagonisztikus kétoldalú kapcsolatok konfliktus megoldásához egy „harmadik semleges felet” hívnak segítségül egyáltalán nem új keletű.
A mediáció az idők során a különféle törzsi és más etnikai vagy kulturális csoportok között, Afrikától Európán át Ázsiáig, Közép- és Dél-Amerikától Japánig, mindig is igénybe vették a család vagy a közösség bölcs öregjeit, hogy békítő szerepet vállaljanak a konfliktushelyzetekben.
Kínában az egymást követő uralkodói dinasztiákban a mediáció a konfliktusmegoldás egyik legfőbb eszköze volt.
A feljegyzések szerint a mediáció eljárása a 19. században került alkalmazásra először eszközként a nemzetközi konfliktusok megoldásában. Például Nagy-Britannia közvetített Portugália és Brazília között 1825-ben, vagy a Vatikán (XII. Leo Pápa) Németország és Spanyolország között a Karolina-szigetek ügyében. A mai nemzetközi diplomáciai tevékenység zöme is tulajdonképpen mediáció, és igen elterjedt a Közel-Kelet, a Balkán, Kelet-Timor térségében és számos más konfliktusban Afrika területén. Egyes nemzetközi konfliktusokat, mint például azt a „csatát”, ami az izraeli hadsereg és a palesztínok között folyt 2002-ben Betlehemben a Születés Temploma miatt, úgy tartják számon, mint amit a mediáció segítségével oldottak meg.
Gazdasági mediáció
Az üzleti konfliktusok megoldására- cégek között illetve cégen belül alkalmazott: a legtöbb konfliktus mögött vállalati, gazdasági vagy személyes érdekek állnak. A gazdasági mediáció lehetőségeiből merítve idejekorán lehet elemezni, valamint az érdekeknek megfelelően, kedvező költségszinten és rövid idő alatt megoldani a konfliktusokat. A gazdasági mediáció fő alkalmazási területét az osztályok közötti, az üzemi tanács és az ügyvezetés közötti konfliktusok, az interkulturális problémák, a projektekhez kapcsolódó, vagy a vállalategyesítésnél vagy átszervezésnél, valamint vállalatok között felmerülő problémák képezik.
Valamennyi vállalkozó tudatában van annak, hogy ezek a problémák milyen gyorsan fajulhatnak komoly jogvitába. A konfliktusban hozott döntés felelősségét ezzel egy bíróra ruházzák át, és az ügyvédek igénybe vétele ráadásul gyakran megakadályozza a szembesülést a mélyben meghúzódó és a vitát ténylegesen kiváltó problémákkal. Miután azonban csak a személyes célok teljesülése képes egy konfliktus tartós rendezésére, ezért egyre több vállalat veszi igénybe a gazdasági mediáció lehetőségét a viták megoldásához.
Családi mediáció
A családi mediáció a szülők egymás közötti és gyermekeik közötti jövőbeni kapcsolatára figyel, és azon alapul, hogy a szülők tudják a legjobban, hogy a gyermekeiknek mire van szüksége. Kutatási tapasztalatok szerint a családi és válási mediációt a gyermek elhelyezésében, a kapcsolattartásban való megállapodásban, vagy lakóhely kijelölésében tartanak.
A párokat a válással kapcsolatos átmeneti élethelyzetben a zavarodottság, kudarc, bűntudat, düh és ambivalencia érzése árasztja el. Az érzelmi terhek megnehezítik a felnőttek döntéshozását a vagyon megosztásában és a gyermek elhelyezése kérdésében. Ha a felek nem tudnak megegyezni akkor a végső döntést a bíró hozza meg autoriter módon. A bírák és szakértők erősen túlterheltek, egyikük számára sincs speciális képzés és a tárgyalások „futószalaga” is megnehezíti az eljárást. A felek ennek következtében úgy érzik, hogy személyes problémáikkal egyáltalán nem foglalkoztak, vagy nem megfelelően döntöttek, mert a nehezen érthető jogi kérdések uralták a tárgyalás témáját.
A családi mediáció ezen a ponton léphet be a bírósági eljárás kiegészítő elemeként, mint olyan folyamat, melynek során szerephez juthatnak a szorongások, félelmek, annak érdekében, hogy jobban érthetővé váljék a felek mögöttes érdeke, ellentétes látásmódja.
Különösen javasolt a mediáció a tönkrement, elrontott házasságok eseteiben, amikor már képtelenek segítség nélkül kommunikálni egymással, amikor már az indulatok és negatív érzelmek elhatalmasodtak. A családi mediáció a viták, konfliktusok, az elrontott kapcsolatok rendezésének szelíd módja, és olyan helyzetet és feltételeket teremt a résztvevők számára, amelyekben képesek saját ügyeik megnyugtató megoldására; tehermentesíti az igazságszolgáltatást és példát mutat a gyerekeknek abban, hogyan kell az élet nehéz helyzeteit kezelni, egymást tiszteletben tartani, de nem áldozattá válni.
Telekommunikáció
Telekommunikációs körökben a mediáció (angolul mediation) kifejezés azokat a middleware rendszereket jelenti, amelyek a különféle forrásból érkező forgalmi adatokat (például a telefonközpontoktól érkező CDR-ek, társszolgáltatóktól érkező listák) és forgalomfüggetlen díj adatokat a számlázó rendszer előtt feldolgozzák.
Jellemzően a különféle formátumú üzeneteket dekódolás után egységes formában kapja meg a számlázó rendszer.
A mediációs fázisban különféle hívásrekordokat érintő módosítások is lehetnek, jellemző például, hogy egy telefonközpont bizonyos időnként (például 2 óránként) ír egy CDR-t, és ha egy hívás ezen az időponton túlnyúlik, akkor az elvágva, a második fele a következő CDR-ben fog szerepelni. A mediációs rendszerek az ilyen több darabban érkező hívásrekordokat is össze szokták fűzni.
Külső hivatkozások
- Közvetítők adatbázisa, Igazságügyi Minisztérium
- 185/2009. Korm. r. a közvetítői szolgáltatásokról
- Ha per, akkor legyen per? – az Index cikke a mediáció lehetőségeiről Magyarországon (2007. szeptember 25.)
- Mi a közvetítő? - Európai Fogyasztói Központ
- Közvetítői tevékenység rövid leírása
- Közvetítővé válás feltételei
2. mediatorkepzes.com
| |
|
| |
|
3. Mediator.lap.hu
A jól ismert lap.hu család egyik eleme a startlapon.
Kifejezetten gyakorlati szemléletközpontú.
Tartalom:
▪ Mediátok - Budapest ▪ Képzés ▪ Ügyvéd-mediátorok
▪ Mediációs árak ▪ Gazdasági mediáció ▪ Párkapcsolati problémák, családjog.
▪ Mediátor - vidék▪ Facebook oldalak▪ Jogi háttér▪ Általános szolgáltatást nyújtó mediátorok▪ Szakmai szervezetek
4. Global Mediátor
Társaságunk, a GLOBAL Mediátor Kft. 2009-ben jött létre azzal a céllal, hogy a hozzánk forduló magánszemélyek, vagy társaságok vitás ügyeit, polgári peres út helyett közvetítéssel, a felek közötti konszenzusos megoldás mielőbbi elérésével oldja meg.
Napjainkban az üzleti vállalkozások sikertelenségének okai számos esetben a tulajdonosok és ügyfeleik közötti vitákból, nézeteltérésekből fakadnak. Ezért rendkívül fontos, hogy a felmerülő problémákat a lehető leghamarabb, a nyilvánosságot kizárva, a siker minél nagyobb esélyével, és ami a leglényegesebb; költségkímélően lehessen rendezni.
A mediáció a vitás kérdések, konfliktusok megnyugtató megoldásának rendkívül hatékony, diszkrét és gyors módszere, amellyel a legtöbb nézeteltérés elsimítható. Az idegőrlő bírósági eljáráshoz képest formai kötöttség nélküli, jóval olcsóbb, barátságosabb, emberközelibb, és mindkét fél számra elfogadható megoldásra törekszik. Demokráciatechnikának is nevezik, mert a vitázó felek maguk hozzák meg a döntést, miután felismerték saját, közös érdekeiket, és ezért hajlandóak egyezséget kötni. S ami nagyon lényeges; a vita eredményes lezárása után jó viszonyuk nagyobb valószínűséggel áll helyre, mint egy hosszantartó pereskedést követően.
A mediáció alkalmazását bármilyen típusú polgári peres eljárás megkezdése előtt érdemes fontolóra venni, de utána sem késő.
A mediáció napjainkban már az egész világon ismert és bevált problémamegoldó módszernek számít, és vállalatok egész sora alkalmazza vitás ügyeik rendezésére.
Elérhetőség: http://mediátor.com/
5. Értelmes ébredés
A cél az, hogy a mai nagyon gyorsan változó időben az ébredési mozgalmon belül legyenek kialakított módszerek, ahol egy-egy vita, konfliktus eredménye ne az legyen, hogy az egyik fél a nyertes, akinek igaza van, a másik fél pedig a vesztes, akinek nincs igaza.
Az igazság Jézus Krisztus.
„Én vagyok az út, az igazság és az élet.” (Jn 14, 6.)
Érdekes módon a nőkhöz ez egy kicsit közelebb áll, mint a férfiakhoz.
Kicsit olyan ez, amikor békét kell teremteni a civakodó gyerekek között.
Mivel Krisztus az igazság, ezért nem lehet egyik fél sem győztes, nyertes, mert a cél az, hogy Krisztus legyen a győztes.
De mivel a vita, a konfrontáció lefolytatása csak és csakis tekintélyi rendszer alapján történhet, így egy idő az a személy, akinek azért lett volna némi igaza, és azt a kevés igazat se adták meg neki – nos, az a személy ugyanúgy elmegy a gyülekezetből, mint bárki más őelőtte.