Pál apostol korában virágoztak az ókori olimpiák.
Néhány évtizeddel korábban vezették be, hogy ne csak az első helyezett kapjon díjat (győzelmi babérkoszorút), hanem a 2. és 3. helyezett is kapjon elismerést.
Maga Pál nem ad teljesen egyértelmű jelzést, hogy kell-e (tömeg)sport vagy sem?
a) Negatív kritika kora élsportolóira.
„Mert a test gyakorlásának kevés haszna van” (1Tim 4, 8/a)
b) Használta a birkózást (eredetiben inkább pankrációt) a spirituális világ konfliktusaira.
„Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak.” (Ef 6, 12.)
c) A hit harcát kifejezetten az olimpiai futással szimbolizálta.
„Annakokáért mi is, kiket a bizonyságoknak ily nagy fellege vesz körül,
félretéve minden akadályt és a megkörnyékező bűnt,
kitartással fussuk meg az előttünk levő küzdő tért.” (Zsid 12, 1.)
Érdekes, ahogyan a korai eső idején (Pál életében) voltak olimpiák, a kései eső idején is vannak.
Ma is érthető ezért a futó szimbóluma.
Ahogyan néhány kimagasló személy tud csak rendkívüli eredményt elérni (a sportban), félő, hogy a hit harcában is csak kevesek tudnak elérni eredményeket.
A helyes magatartás a tömegsport lenne, de amíg a pál szerinti gondolkodásmód fontosabb, mint a Bárány 12 apostolának tevékenysége, addig az egyházban ez elérhetetlen.
Mert Pál szereplése olyan, mint az olimpiai bajnokoké.
Ő nyertes, még néhányan rajta kívül és ennyi.
A görög civilizáció gondolkodásmódja átjárta-átjárja az egyházakat, aminek az eredménye ugyanaz, mint a sportban:
Néhány nagy győztes, és sok-sok passzív szereplő, akik egyfajta tömegemberként vannak jelen az egyházban.
Jó lenne az egyházban, sőt a társadalomban is tömegsport kultúra, de ezt éppen a görög (páli) modell akadályozza.
Ha meg is alakulnak helyi közösségekhez tartozó sportcsapatok, kondicionáló tornaklubok, azok úgyis szükségszerűen megszűnnek.
Márpedig igencsak kellenek mozgást lebonyolító keresztény klubok nők és férfiak részére is.