Szinte nincs olyan gyülekezet, és nincs olyan pásztor/igehirdető, akinek ne az lenne a véleménye:
- Isten ébredést akar adni.
- Az ébredést Isten pont azon a gyülekezeten keresztül akarja elvégezni, ahol ő prédikál.
- Nagyon hamar jön az ébredés.
- Ezt az ébredést nem lehet majd megállítani, el fog hatni a Föld bolygó minden csücskébe.
-
Ezzel szemben:
A legtöbb ébredés egyfajta lokális (helyi) ébredés.
-
Általában néhány évig tart, esetleg néhány évtizedig.
-
Az ébredés több hullámban jön Istentől.
Nézzük meg a pünkösdi ébredés hullámait:
1. Bemerítő János szolgálata
2. Názáreti Jézus egyházalapítása
3. 12 apostol tevékenysége
4. István és Fülöp diakónusok fellépése
1. Bemerítő János szolgálata
„Azokban a napokban pedig eljöve Keresztelő János, a ki prédikál vala Júdea pusztájában.
És ezt mondja vala: Térjetek meg, mert elközelített a mennyeknek országa.
Mert ez az, a kiről Ésaiás próféta szólott, ezt mondván: Kiáltó szó a pusztában:
Készítsétek az Úrnak útját, és egyengessétek meg az ő ösvényeit.
Ennek a Jánosnak a ruhája pedig teveszőrből vala, és bőröv vala a dereka körül, elesége pedig sáska és erdei méz.
Ekkor kiméne ő hozzá Jeruzsálem és az egész Júdea és a Jordánnak egész környéke.
És megkeresztelkednek vala ő általa a Jordán vizében, vallást tevén az ő bűneikről.” (Mt 3, 1-6.)
„A fejsze pedig immár a fák gyökerére vettetett. Azért minden fa, a mely jó gyümölcsöt nem terem, kivágattatik és tűzre vettetik.
Én ugyan vízzel keresztellek titeket megtérésre, de a ki utánam jő, erősebb nálamnál, a kinek saruját hordozni sem vagyok méltó; ő Szent Lélekkel és tűzzel keresztel majd titeket.
A kinek szóró lapát van az ő kezében, és megtisztítja az ő szérűjét; és az ő gabonáját csűrbe takarítja, a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel.” (Mt 3, 10-12.)
János bűnbánatra ösztönzött. Ésaiás szavaira vezethető vissza szolgálata.
Elismerte, hogy az ébredés egy másik szolgálaton fog majd továbbmenni.
Még segített is ebben, hiszen ő merítette be a Názáreti Jézust.
2. Názáreti Jézus egyházalapítása
„Akkor Jézus viteték a Lélektől a pusztába, hogy megkisértessék az ördögtől.
És mikor negyven nap és negyven éjjel bőjtölt vala, végre megéhezék.
És hozzámenvén a kisértő, monda néki: Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e kövek változzanak kenyerekké.
Ő pedig felelvén, monda: Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden ígével, a mely Istennek szájából származik.
Ekkor vivé őt az ördög a szent városba, és odahelyezé a templom tetejére.
És monda néki: Ha Isten fia vagy, vesd alá magadat; mert meg van írva:
Az ő angyalainak parancsol felőled, és kézen hordoznak téged, hogy meg ne üsd lábadat a kőbe.
Monda néki Jézus: Viszont meg van írva: Ne kisértsd az Urat, a te Istenedet.
Ismét vivé őt az ördög egy igen magas hegyre, és megmutatá néki a világ minden országát és azok dicsőségét,
És monda néki: Mindezeket néked adom, ha leborulva imádsz engem.
Ekkor monda néki Jézus: Eredj el Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak néki szolgálj.
Ekkor elhagyá őt az ördög. És ímé angyalok jövének hozzá és szolgálnak vala néki.” (Mt 4, 1-11.)
A názáreti Jézus legyőzte a Sátánt, és így esélyt adott az emberiségnek arra, hogy amit Ádám által elvesztettek, őáltala visszanyerjék.
Programbeszéde szintén Ésaiástól származott:
„Az Úr Isten lelke van én rajtam azért, mert fölkent engem az Úr, hogy a szegényeknek örömöt mondjak; elküldött, hogy bekössem a megtört szívűeket, hogy hirdessek a foglyoknak szabadulást, és a megkötözötteknek megoldást;
Hogy hirdessem az Úr jókedvének esztendejét” (Ésa 61, 1-2/a.)
„Az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a lesujtottakat,
Hogy hirdessem az Úrnak kedves esztendejét.” (Luk 4, 18-19.)
3. 12 apostol tevékenysége
A 12 tanítvány a János keresztségétől fogva benne volt az ébredésben, és ők lettek a Bárány 12 apostola, azaz a Názáreti Jézus életének, halálának és feltámadásának tanúbizonyságai.
De hát olvassuk tovább Ésaiást:
„Hogy hirdessem… Istenünk bosszúállása napját; megvígasztaljak minden gyászolót;” (Ésa 61, 2.)
Bekövetkeztek-e a fenti részek?
Isten bosszúálló is – gondoljunk Ananiás és Safira esetére, és ki által vigasztalja meg Isten a gyászolókat, ha nem a pünkösdkor kitöltetett Szent Szellem által?
4. István és Fülöp diakónusok fellépése
„István pedig teljes lévén hittel és erővel, nagy csodákat és jeleket cselekszik vala a nép között.” (ApCsel 6, 8.)
„És Filep lemenvén Samária városába, prédikálja vala nékik a Krisztust.
A sokaság pedig egy szívvel-lélekkel figyelmeze azokra, a miket Filep mondott, hallván és látván a jeleket, melyeket cselekedék.
Mert sokakból, kikben tisztátalan lelkek voltak, nagy hangon kiáltva kimenének; sok gutaütött és sánta pedig meggyógyula.” (ApCsel 8, 5-7.)
Rendkívüli szolgálatok voltak, de Ésaiás könyve mintha nem folytatódott volna…
A „kései eső” ébredései
Igenis léteznek a pünkösdi-karizmatikus ébredéseknek olyan hullámai, melyek újra a prófétákig mennek vissza!
1. Izrael tekintélyének helyreállítási kenete
„Azon a napon felemelem a Dávid leomlott sátorát, és kijavítom repedezéseit, és felemelem omladékait, és megépítem azt, mint volt hajdanán.” (Ámos 9, 11.)
„És ezzel egyeznek a próféták mondásai, mint meg van írva:
Ezek után megtérek és felépítem a Dávidnak leomlott sátorát; és annak omladékait helyreállítom, és ismét felállatom azt:” (ApCsel 15, 15-16.)
2. Nevetés kenete
„Hogy tegyek Sion gyászolóira, adjak nékik ékességet a hamu helyett, örömnek kenetét a gyász helyett, dicsőségnek palástját a csüggedt lélek helyett, hogy igazság fáinak neveztessenek, az Úr plántáinak, az Ő dicsőségére!” (Ésa 61, 3.)
Ez a kenet a rendszerváltás után jutott el Magyarországra.
3. Régi romok felépítésének kenete
„És megépítik a régi romokat, az ősi pusztaságokat helyreállítják, és a puszta városokat megújítják, és a régi nemzetségek pusztaságait.” (Ésa 61, 4.)
Ez az Ésaiási rész kifejezetten az öröm kenete után következik.
Mindig vannak kisebb-nagyobb ébredési hullámok, melyek gyökere visszanyúlik 2000 évig, azaz a Názáreti Jézus szolgálatáig.
De a legnagyobb szolgálatok azok, melyek még ennél is mélyebb szintről táplálkoznak az írásból.