Könyvajánló

 

allo-teteje-vert.jpg


capitalismo.JPG

eleje.bmp

100 új gyülekezet

Társasházi lakás eladó, mely kibővíthető 62m2-ről 100m2-re

Információk a www.megveszem.tuti.hu weboldalon.

Weblink Linkgyűjtemény, Linkek

Naptár

augusztus 2016
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Oktatásszervező kerestetik

2016.08.25. 10:59 12nyil

 

Oktatásszervezőt keresek!

(1) Az oktatás tárgya

  1. Lélektani dráma – csoporttréning
  2. tipikus létszámok: 10 fő (kicsi), 15 fő (közepes) és 20 fő (nagy).
  3. helyszín: jelenleg Békéscsaba, de lehet más településen is.
  4. díjazás: minden egyes óra, amin részt vett egy hívott személy: 100 Ft.
  5. tipikus napok, melyekre lehet szervezni:

 

Kód

Tréning napja

Havonta hány találkozás? (ülés) 

1 ülés hány óra

Teljes óraszám

Megjegyzés

A

Szombat

1

12

120

 

B

Vasárnap

1

10

100

 

C

Péntek

1

6

60

 

D

Péntek

2

6

120

Sűrűbb

E

Szerda

2

4

80

Békéscsaba

F

Ünnepnapok

1

10

100

„szingli”

 

Megjegyzés: komolyabb igény esetén a tanfolyamok kiírási feltételei változtathatóak.

 

(2) A szervezéshez használható segédanyagok

a.) rövid fekete-fehér ismertető anyag a drámajátékról

b.) 3 fájlból álló, egyenként 3-3, azaz összesen 9 könyvből álló 3 kötetes sorozat átfogó színes sok-sok képet tartalmazó anyag (tulajdonképpen a tanfolyam segédanyaga)

c.) A4-es méretű álló tájolású plakát

d.) A4-es méretű fekvő tájolású plakát

e.) névjegykártya (az oktatásszervező nevével kinyomtatva)

 

(3) Milyen más hirdetés megjelenésekre lehet hivatkozni?

1.) Csabai Mérleg 2016. augusztus 25.

2.) Békés Megyei Hírlap 2016. augusztus 20-21. (dupla hétvégi és ünnepi szám)

3.) Facebook-on: www.facebook.com/dramatikus

4.) blogon: www.100ujgyulekezet.blog.hu

5.) elhelyezett plakátok/szórólapok a Békés Megyei Könyvtárban (Békéscsaba), Gyulai és Békési városi könyvtárakban.

 

(4) Hová irányíthatók az érdeklődők?

  1. telefonszám: Kővári Zalán, 06-20-5633964
  2. e-mail cím: kovari.zalan@freestart.hu
  3. a jelentkező személynek név szerint hivatkoznia kell az oktatásszervezőre!

 

(5) Hogyan és milyen formában történik a juttatás kifizetése?

Amikor egy-egy tréning ülés lezajlott, akkor a jelenléti lapon látható, hogy ki volt jelen. Az azt követő héten történik a megfelelő díjazás kifizetése.

 

(6) Mennyi az óradíja a tréning a csoporttréningnek?

2016-ban induló csoportban az órák díja 900Ft/60perc

2017-ben induló csoportban az órák díja 1200Ft/60perc.

 

(7) Oktatás helyének szervezése

Békéscsabai helyszín esetén ez az oktató feladata

Bármilyen más helyszín esetén ez az oktatásszervező feladata. Ennek kifizetésére – ha szükséges – külön díj kérhető a résztvevőktől.

 

(8) Tréning terjedelme

A, B, C, D, E és F típusú tréningek esetén is 10 hónap. Ha a tréning szeptemberben indul, akkor az utolsó hónap a június.

Ha más hónapban (például novemberben), akkor a 2 nyári hónap (július-augusztus) beékelődik, és így a legutolsó hónap következő év októbere lesz.

 

(9) Milyen társadalmi rétegekhez/csoportokhoz szólhat egy-egy téma?

  • vallásos réteg
  • nyugdíjasok
  • egyedülállók (szinglik)
  • álláskeresők
  • devizahitelesek…

 

(10) Témakiírás

  1. Minden újabb csoportkezdéshez új középponti téma kiírása történik.
  2. Az oktatásszervező témajavaslatot tehet, így célirányosan olyan személyeket szólíthat majd meg, akiket a kiírt téma a leginkább (meg)érint.

 

(11) Hogyan kell fizetnie a tanfolyami résztvevőnek az órák után?

Mindig megkezdett ülés teljes díját ki kell fizetni, akkor is, ha nem volt ott az ülés teljes ideje alatt. A jelenléti ívet minden esetben alá kell írni.

 

(12) Ki nem vehető fel a csoportba?

- alkohol, drog vagy más stimuláló szer hatása alatt lévő személy

- agresszív illetve ellenséges légkört generáló személy

- inaktív (passzív)személy.

 

Speciális tulajdonságú (pl. mozgássérült) személyek részére inkább külön csoportot érdemes szervezni, ahol ők lehetnek többségben.

 

(13) Csoportok indítása

Minden 2. hónapban indul(hat) új csoport.

Az A, B, C, F típusú csoportoknál a 2. ülésre; a D és E csoportoknál maximum a 4. ülésre még becsatlakozhat újabb személy, utána már nem.

 

(14) Az oktatásszervező feladatai

  • személyek hívása
  • nem békéscsabai helyszín esetén helyszín szervezése
  • jelentkező személyekkel kérdőív kitöltetése

 

(15) Csoport zárása

A teljes tréninget elvégzők oklevelet kapnak, mely

- megjelenésében harmonizál a kiírt téma plakátjával,

- tartalmazza a részvett személy, és az oktató, oktatásszervező nevét, elvégzett óraszámot, tréning kezdő és végdátumát.

- az utolsó találkozáskor (üléskor) kerül átadásra.

 

(16) Oktatás távolabbi helyszíneken

B helyszín: Magyarországon -

 

Helyszín kód

Helyszín megnevezése

Óradíj

Oktatásszervező díja

B

Békés Megyén kívüli település

1500Ft/60perc

200Ft/óra

C

Budapest

1800Ft/60perc

300Ft/óra

D

Külföld

Külön egyeztetve

Külön egyeztetve

 

(17) „Ünnepi” csoport

Olyan személyek részére érdemes szervezni, akik kifejezetten nem szeretik az ünnepnapokat.

Ilyen napok: október 23, november 1, december 25-26, március 15, húsvét vasárnap és hétfő, május 1, pünkösd vasárnap és hétfő. (4 egynapos és 3 dupla napos alkalom.) Olyan, mint a (16)-os pont C csoportja.

Szólj hozzá!

Címkék: psziché értelmes ébredés lélektani dráma

Könyvajánló

2016.08.01. 12:29 12nyil

Kedves Olvasó!

 

Egy olyan kiadványhoz juthat hozzá, melyben részletesen van közölve:

- Micsodák a mai kor legyőzendő óriásai?

- Hogyan lehet ezeket végbevinni? (Nem egyszemélyes feladat, ezért publikálom.)

- Hogyan is voltak azok a távmunka meg teleház tervek? (teljes lista)

- Isten terve a szabadításra egy nép számára!!!

Szólj hozzá!

Címkék: történelem magyarország izrael dávid biblia kapitalizmus befektető gyülekezet cégtulajdonos szolgálati ajándék értelmes ébredés

Lélektani dráma - csoportindítás!!!

2016.07.04. 15:27 12nyil

Kedves Érdeklődök!

Idén először nyílvánosan is meghirdetett tanfolyam indul, melyre van még idő s hely jelentkezni.

Csoportlétszám: 8-16 fő

 

 

A tanfolyam kézikönyve a 3kötetes Lélektani dráma c. kiadvány, melynek elektronikus változatát kézhezkapják a csoprtmunkában résztvevő személyek.

 

További kérdésekre szívesen válaszolok akár Facebook akár email-eken keresztül, de telefonon is hívható vagyok:

A csoportvezető

Szólj hozzá!

Címkék: pszichodráma lélek biblia pszichológia psziché pszichoszomatikus moreno értelmes ébredés mintha-tér lélektani dráma

Lélektani dráma 9/9. rész: Pillangó

2016.06.29. 13:23 12nyil

 

Az emberi psziché átalakulásának 4 lépcsője

A legtöbb ember azt hiszi, hogy tudja, hogyan lesz a hernyóból pillangó. Azonban nem az történik, amire legtöbben gondolnak, hogy a hernyócska bebábozódik, majd a kis bábjában szárnyakat és 6 lábat növeszt magának, és végül előbújik, mint gyönyörű pillangó.

 

Valójában az első dolog, amit a hernyó a bábjában tesz, az, hogy lenyúzza a saját bőrét, hátrahagyva egy puha formát. Ha megvizsgálnánk, a báb belsejében egy az emberi nyálhoz hasonlatos gélszerű anyagot, egy „nyáltócsát” találnánk. De ebben a zselében sejtek vannak, méghozzá speciális sejtek, melyek minden DNS információt tartalmaznak ahhoz, hogy ebből a gélből végül egy olyan csodálatos szárnyú teremtménnyé alakuljon át, ami elbűvöl minket.

 

Talán nehezen hihető el, de az emberek is átmennek egy hasonló átalakuláson, csak nem fizikailag, hanem pszichológiailag. Amikor életünk nagyobb fordulóponthoz ér, például válás, egy szeretett személy elvesztése miatt, esetleg kirúgnak állásunkból, vagy csődbe megyünk (és még folytathatnánk a listát) ilyenkor is mindig egy ilyen átalakulást tapasztalhatunk meg az életünkben. Miután rengeteget olvastam már e témában, végül arra jutottam, hogy ez a négy lépcsős transzformációról szóló teória az, amit valóságnak hiszek.

butterflies-hd-wallpapers-hd-wallpapers-inn.jpg 

Az első lépcső 

a leginkább riasztó. Általában teljesen váratlanul történik. Egy pillanatra el is veszítjük a személyiségünket. A világ, ahogyan ismertük, összeomlik, mi pedig emberi iszap leszünk, pont olyan, mint a bábban lévő zselé. Ebben a fázisban pokolian küzdünk azért, hogy az eddigi életünkhöz ragaszkodhassunk. Megpróbáljuk a lehető leghamarabb visszaállítani olyanná, amilyen volt. Amikor kirúgtak egy állásból, az első érkező lehetőséget azonnal elfogadtam. Óriási hiba volt, és végül az egész életemet elölről kellett elkezdenem felépíteni. Egyes emberek rögtön egy másik kapcsolatba ugranak bele egy szakítás után, túl korán. De ez sosem működik. Ebben az első fázisban le kellene lassítani, és minden egyes pillanatot külön megélni. Lélegezni, nagyokat sétálni, és feltölteni a "belső szentélyünk"-et. Arra fókuszálni, hogy mi történik épp most, és nem arra hogy mi volt előtte.

yellow_butterfly_-1366x768.jpg 

A második fázisban

 

elkezdheted elképzelni az életedet olyannak, amilyen lehetne. A kulcsszó, amin a hangsúly van ebben, az elképzelés.

Ahogy régen éltél, az nincs összhangban azzal, ahogy most érzel. Új jellemvonásokat fejleszthetsz ki, és azok a dolgok, amelyek eddig egyáltalán nem voltak érdekesek, egyszer csak új ötletek virágzását indítják el benned. Ez az az idő, amikor álmodhatsz az új életed minden lehetőségéről, és megtervezheted a stratégiát arra, hogyan valósítsd meg ezeket az álmokat. Ez a megfelelő idő arra, hogy leírd az álmaidat, és ötleteidet, mindegy hogy mennyire elképesztőnek tűnnek. Soha nem tudhatod, hogy mi az, ami egyszer majd meg fog valósulni.

 

wallpaper_red_butterfly_wallpaper_purple_butterfly_wallpaper_pink.jpg 

A harmadik fázis 

az, amikor eldöntöd, hogy azokat az álmokat meg is akarod valósítani. Végre megjön a motivációd arra, hogy felépítsd ezt az új életet. Számítasz a hibákra és visszaesésekre, mivel lesz belőlük bőven. Az életed átprogramozása nem egyszerű, és fárasztó munka. De emlékeztetned kell magad arra, hogy ezek a hibák és visszaesések mind a folyamat részei! Ezek nélkül soha nem juthatsz el sehová. Feltételezem, hogy nem akarod az egész életedet gél állagúan tölteni, de épp ezért, ez a legnehezebb szakasz. Szükség van hozzá egy matador[1] kitartására, hogy átjuss ezen a fázison. Kell, hogy legyen benned állandóság, kitartás és az akaraterő hogy újrakezdd, időről-időre, amikor az álmokat és terveket kiigazítani szükséges. Már nagyon jól ismerem ezt a fázist én is, mivel többször is voltam már ebben a helyzetben.

 

woman-358749_1920.jpg 

A negyedik fázis

, amikor végül úgy érzed, hogy kitárhatod a gyönyörű szárnyaidat és tudsz repülni. Miután ez az emberi zselé feloldódik abban, ami lenni akartál, az új végül csak kiemelkedik. Megcsináltad! Ideje megünnepelni. Senki sem tudja persze hogy meddig tart majd ez a szakasz, lehet, hogy napokig, de az is lehet, hogy évtizedekig. Van azért néhány dolog, amire emlékezni kell. A következő változás is ott van már a sarkon túl. A változás elkerülhetetlen. Az egyetlen esélyed hogy biztonságban érezhesd magad, az, hogy tudod hogyan kell elviselni ezt az átalakulást, amikor csak szembe találod magad vele.

Forrás: https://www.scribd.com/doc/93082478/Az-Igazsag-a-Pillangorol

 butterfly4.gif

[1] Ha nincs bikaviadal a közelben J, akkor egy paso doble előadás során mint néző vagy esetleg tánctanulás során (mint mellék- vagy főszereplő) megélhetjük azt, milyen is matadornak lenni.

 

 

 

 

A „jószándékú” segítő

 

A pillangónak eszébe jutott egy régi mese, melyet még anyjától hallott egészen kicsi pete korában. A történet így szólt:

 

Egyik késő tavaszi napon, egy jólelkű gazda a gyümölcsösében észrevett egy bábjából épp kiszabadulni készülő pillangót. Látva a szegény lény küszködését, a gazda bicskájával óvatosan kitágította a gubó tetején keletkezett lyukat, így a pillangó viszonylag könnyen kiszabadulhatott. Ám amint kibújt le is esett, s csak tétován, bizonytalanul bukdácsolt. Színes szárnyait is hiába lebegtette, képtelen volt felemelkedni a levegőbe.

 

A segítőszándékú ember ugyanis nem tudta, ahhoz, hogy a pillangó kellőképp megerősödjön, át kell élje a gubóból való kibújással járó összes kínt, fájdalmat és küszködést. A szabadulás szenvedésétől „megkímélt” pillangó soha nem lesz képes repülni, élvezni a szabadság mámorító érzését.

http://www.szaszandras.info/keptar/pillangok.html

 

 

 

Miért éppen pillangó?

 

A természetnek egyik csodája a pillangó, talán a legizgalmasabb, legképletesebb üzenetet nyújtja számunkra.

 

A pillangó hernyóként éli élete első szakaszát. Látszólag elégedett lassú, a földön csúszómászó állapotában. De aztán elfogja egy érdekes, megmagyarázhatatlan vágy, ami belé van “programozva” és elkezdi magát előkészíteni – mint egy múmiát – hernyó életének “halálára”. “Feladja” addigi életének minden meggyőződését, szokását, tulajdonságát, paradigmáját, és kockáztat. Vakon elfogadja a számára ismeretlen, elképzelhetetlen jövőt, a “halált”, az átmenet tehetetlenségét, bizonytalanságát. És a hernyó “meghal”. Mint hernyó megszűnik létezni.

 

Tetszhalálának folyamata során valami furcsa ragacsos, bebugyolált masszává válik a saját maga által készített koporsójában, illetve méhében.

Aztán egy csodálatos metamorfózis és feltámadás következik, az átalakult, színeváltozott hernyó úgymond harmadnap átlényegülve feltámad és gyönyörűséges, könnyed pillangóvá válik. Szárnyal! Messze magasan a földhözragadt, nehézkes, lassú mivolta felett.

Elhagyta a földet, földhözkötöttségét, a hernyó paradigmáit, korlátait, kötöttségeit, tehetetlenségét, rövidtávú, szűk körű perspektíváját, és felszabadult.

Néha elgondolkozom a pillangó metamorfózisán…

 

Ha meg tudnánk a pillangót kérdezni, hogy megérte-e neki a kockázat, a bizonytalanság, az ismeretlentől való félelem, a napokig tartó tehetetlenség a “koporsóban”, azért, hogy most pillangó lehessen régi hernyó mivolta helyett: nekem az az érzésem, hogy válasza egyértelműen lelkes igen lenne, mert a természet mindig igent mond az életre, a fejlődésre, a megújulásra, a feltámadásra.

 

De nézzük tovább a pillangó történetét: miután az eksztatikus pillangó ráébredt csodálatos új, felszabadult állapotára, gyorsan ide-oda repkedett, hogy a többi hernyót megkeresse, elmondja nekik a jó hírt, és megtanítsa nekik, hogyan tudnának ők is pillangókká válni.

Addig ugyanis a hernyók gyakran panaszkodtak egymásnak, hogy oly nehéz az életük, hogy mind többet kell küszködniük, mégsem viszik semmire. Így biztos volt benne a kis pillangó, hogy örülni fognak a jó hírnek.

 

De nagy szomorúságára nem így történt! Egyesek beképzeltséggel vádolták. Mások kritizálták, mert magasabb státuszt ért el és elhagyta őket, egyesek őrültnek nevezték, és figyelmeztették, hogy meg fogja bánni és le fog bukni. Néhányan pedig azt mondták, hogy ők eddig is jól megvoltak, és ezután is hernyók maradnak.

 

A kis pillangó szomorúan elszállt. De egy kis hernyó hallgatott és gondolkozott…

Aztán egy szép napon elfogta őt is egy furcsa vágy. Talált magának egy jó ágat, és dobogó szívvel elkezdte bebugyolálni magát. Olyan érzése volt, mintha megszűnne létezni… De egy rövid idő múlva valami csodálatos dolog történt…

 

Enüd McGiffert az Elixír magazinban megjelent cikkéből

http://kinezildi.eu/miert-eppen-pillango

 

 butterfly-woman.JPG

Forrás:

Kővári Zalán: LÉLEKTANI DRÁMA

III. KÖTET:

  • MOZGÁSOK

  • LÉLEKTANI DRÁMA

  • PILLANGÓ

PILLANGÓ c. könyv,  3-4., 10-11., 13. oldalak

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: pszichodráma lélek pszichológia psziché értelmes ébredés lélektani dráma

Lélektani dráma 9/8. rész: Lélektani dráma

2016.06.28. 09:37 12nyil

 

 

Kis betekintő egy csoport működésébe

dramajelenet.jpg

Jelenet egy protagonista játékából. A főszereplő térdeplő testhelyzetben van

 

A drámacsoportok kialakítása során minden jelentkezővel előzetesen elbeszélgetünk, és ezen első interjúkalapján integráljuk őket a csoportokba.

 

 Általában minden pszichodráma csoportban az első két nap / első 20 óra után kell végleg elköteleződni. Az elköteleződés annyit jelent, hogy a csoportot lelkiismeretesen, hiányzások nélkül végigjárjuk. Innentől a legtöbb csoport zárt csoport, tehát senki új tag nem csatlakozik már a csoporthoz.

 

 A pszichodráma csoportok tematikusan tartalmaznak ismerkedő és bemelegítő játékokat, kis- és nagy drámajátékokat, nyitó és lezáró köröket, önismereti gyakorlatokat és szüneteket. Ezek dinamikailag jól felépített sorrendben, általában spontán és tervezetten zajlanak. Ezeket kiegészíthetik egyéb csoport-technikák.

 

 A protagonisták kiválasztása legtöbbször szociometriai gyakorlatokkal dől el. A hosszabb-rövidebb bemelegítő játékok után feltesszük a kérdést, kinek volna aznapra játék-igénye. Ők kiállnak/kiülnek a drámatérbe, és elmondják, hogy mi a játékuk témája, felvázolva az alapproblematikát.

Ezt követően a csoporttagok eldöntik, hogy kinek a játékára kíváncsiak a legjobban, majd mögé állnak. A játékok sorrendjét a választások száma dönti el. Általában törekszünk arra, hogy minden kiülő játsszon, de ebben többnyire az idői keretek határoznak, illetve bizonyos játékok prioritást igényelnek a megjelenő érintettségek miatt, így a sorrendet a drámavezetők döntése alapján megváltoztathatjuk.

 

Az érintettség azt jelenti, hogy a bizonyos drámajátékok másokban is nagyon megindítanak egy-egy problémát, olykor érzékeny helyzetet előállítva, és ez mindenféleképpen mielőbbi feloldást kíván a megjelenő megélések miatt. Ezt a drámavezetők többnyire látják, és jelezni is kell/érdemes számukra.

 

Senkit nem kötelezünk játékra, de általában érdemes játszania mindenkinek. Egy 150 órás csoport esetén a legtöbben eljutnak odáig, hogy játék-igényük támad. *Forrás: Magyar Pszichodráma Egyesület

Forrás: http://csabiorsolya.eu/a-pszichodrama/

 

 

 

3. Fogalmak – a dráma elemei és fázisai

A pszichodrámában a legkomolyabb és legmélyebb érzelmek és élethelyzetek is előkerülhetnek a játékok során, mégis - mivel nem a való életben zajlik - a pszichodráma felfogható laboratóriumként, ahol pszichoszociális kérdéseket, problémákat vizsgálnak a résztvevők. Moreno dramaturgiai elemekkel írta le a pszichodráma elemeit, ezzel is hangsúlyozva, hogy nem csak pszichoterápiáról van szó.

 

3.1 A pszichodráma játék elemei

 

Színpad (stage). A teremben, ahol a csoportmunka zajlik, elkülönítenek egy részt, amit kineveznek színpadnak. Ez gyakran nem más, mint a körben vagy félkörben ülők közti rész és csak a játékok alatt szolgál színpadként.

 

Protagonista. Az, akinek a kérdése, problémája a színpadra kerül és aki a játék során meg- és feldolgozza a témáját. A játék végére általában kialakít egy új életlehetőséget és viselkedést. A protagonista szerepcserékkel, monológokkal, rejtett érzések és gondolatok kimondásával folyamatosan írja a forgatókönyvet, amelyet a rendező rendez. Egy pszichodráma ülés alatt több protagonista lehet és egy pszichodráma folyamatban mindenki többször válhat protagonistává.

 

Rendező (director). Az, aki a pszichodráma módszer birtokában a protagonista játékokat rendezi. Használja a pszichodráma technikákat, kezdeményezi a szerepcseréket, duplázást, tükrözést, stb. Páros vezetésnél a másik pszichodramatista a ko-rendező szerepét veszi fel, technikai segítséget nyújt vagy ötletekkel támogatja a rendezőt.

 

Segédén (auxiliary). A segédének játsszák a protagonista játékának többi szereplőit. Feladatuk, hogy kreatívan, de a lehető legpontosabban adják vissza a protagonista által előjátszott szerepeket. Szerepcserében a segédének a protagonista szerepébe is kerülnek, így egy segédén általában két szerepet is játszik a protagonista drámájában.

 

Hallgatóság (audience). A pszichodráma játékok általában 5-25 fős csoportban zajlanak. A csoport nem játszó, de közönségként bevonódó tagjai a játék végén sharinget adnak a protagonistának.

3.2 A protagonista játék fázisai

 

  1. Rámelegedési szakasz(warm-up phase). Ebben a fázisban egy sor, a bizalom, a spontaneitás, a csoportkohézió kialakítására szolgáló játékkal, technikával a vezető   biztosítja, hogy kiemelkedjen egy protagonista a csoportból, akinek a játékigényét a csoport elfogadja. Így a csoporttagok világosan kapcsolódnak a protagonistához, ideális környezetet teremtve a játékhoz.
  2. Akció fázis. Az akció fázisban zajlik le a protagonista drámája. A játék több részre bomlik.

 

a.) Interjú. Az interjúban a direktor biztosítja, hogy a protagonistával jól működő munkakapcsolata alakuljon ki. Az interjú második szakaszában a játék témájának kijelölése történik meg. Ez vagy történet (ma reggel megbántottam a kedvesemet) vagy téma (mostanában gyakran szorítást érzek a gyomromban) jellegű.

 

Legtöbbször az óramutató járásával ellentétesen, mint egy promenád elindulnak egymás mellet sétálva beszélgetnek.

 

b.) Játék fázis. A játék fázisban történik meg a jelenet(ek) színrevitele és a probléma feltárása. A dráma elején a protagonista általában egy jelenet helyszínét rendezi be vagy egy szobrot állít fel. Ezt a dráma produkciós fázisának nevezzük. Ilyen produkciós fázis több is lehet egy drámán belül.

 

Amikor a megfelelő elemek a színpadra kerültek, a rendező – követve a protagonista rámelegedését – szerepcserékkel és egyéb technikákkal, megérzéseit is felhasználva gondoskodik a dráma kibontásáról és feltárja a mélyebben fekvő szociális és belső szereprendszereket. Ezért ezt a szakaszt (szociális) vizsgálódási fázisnak hívjuk.

 

A jól vezetett dráma elér egy katartikus ponthoz, ahol a játék témája egyfajta megoldást kap. Ezt általában egy szerep kiterjedése, megerősödése kíséri. A játék vége az integrációs fázis, amikor a protagonista belső szerepkapcsolatainak átrendeződését, formálódó új világát éli meg. Ezek a szakaszok a dráma során váltogathatják egymást, a katarzis sem feltétlenül valamilyen nagy esemény. Az integráció is történhet lépésről lépésre.

 

Egyes drámákban a játék végén szerepteszt történik, amikor a protagonista megújított, megerősített szerepében újra találkozik a problémát okozó helyzettel és megéli, hogy új belső lehetőségeinek segítségével már tudja azt kezelni.

 

  1. Visszajelzések (Sharing). A sharing során a csoporttagok a játék témájához kapcsolódó élményeiket, a játék során megélt érzéseiket osztják meg egymással. Ez egyrészt jól mutatja, hogy mennyire van bevonódva a csoport a játékba, másrészt segíti a protagonista újraintegrálódását is. A kapcsolódó érzések, gondolatok, tapasztalatok megosztása - különösen az induló csoportokban - biztosítják a protagonistát arról, hogy nincs egyedül problémáival ill. hogy a megélt és megmutatott helyzetekkel együtt a csoport elfogadja.

 

http://pantharei.blog.hu/2010/03/07/fogalmak_a_drama_elemei

 

A pszichodráma tárgyi segédeszközei

Tárgyak, mint segédeszközök

 

6.1 Fő eszközök

1. kövek – szociális atomhoz

2. kendők és hasonlók (lepedő, pléd, sál, polifoam)

     lehet:

    a.) hangulatkifejező eszköz

    b.) szerepfelvétel katalizátora

    c.) helyszín kelléktárgya

    d.) olyan antagonista „személy”, akitől nem várunk szerepvisszajezést

 

3. székek

    a.) helyszín kelléktárgya

    b.) olyan antagonista „személy”, akitől nem várunk szerepvisszajezést

 

6.2 Egyéb eszközök

 

1. képet tartalmazó eszközök

    a) képeslapok,

    b) kivágott képek (pl. újságokból),

    c) otthonról hozott saját fotók

 

2. bármi, ami elősegítheti a helyszín eredetiségét. (pl. asztal)

3. bármi, ami elősegítheti a szereppel való azonosulást (pl. női kézitáska)

 

A protagonista belehelyezi (azonosítja) az antagonistát a segédeszközök segítségével a szerepbe.

A protagonista és az antagonista belehelyezi saját magát a segédeszközök segítségével a szerepbe (azonosul vele).

 

 

Forrás:

Kővári Zalán: LÉLEKTANI DRÁMA

III. KÖTET:

  • MOZGÁSOK

  • LÉLEKTANI DRÁMA

  • PILLANGÓ

LÉLEKTANI DRÁMA c. könyv,  6-8., 15-16. oldalak

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország pszichodráma lélek pszichológia psziché értelmes ébredés lélektani dráma