I. Akinek volt isteni elhívása szolgálatra
„És kiválasztotta Dávidot, az ő szolgáját, és elhozta őt a juhok aklaiból.
A szoptatós juhok mellől hozta el őt, hogy legeltesse Jákobot, az ő népét, és Izraelt, az ő örökségét.
És legeltette őket szívének tökéletessége szerint, és vezette őket bölcs kezeivel.” (Zsolt 78, 70-72.)
„És hallottam az Úrnak szavát, a ki ezt mondta: Kit küldjek el és ki megy el nékünk? Én pedig mondtam: Ímhol vagyok én, küldj el engemet!
És monda: Menj, és mondd ezt e népnek: Hallván halljatok és ne értsetek, s látván lássatok és ne ismerjetek;
Kövérítsd meg e nép szívét, és füleit dugd be, és szemeit kend be: ne lásson szemeivel, ne halljon füleivel, ne értsen szívével, hogy meg ne térjen, és meg ne gyógyuljon.” (Ésa 6, 8-10.)
II. Akinek isteni elhívással rendelkező személy adott megbízást szolgálatra
„Ez az Ezsdrás feljött Babilóniából, (ő, a ki bölcs írástudó volt a Mózes törvényében, melyet az Úr, Izrael Istene adott) és megadta néki a király az Úrnak, az ő Istenének rajta nyugovó kegyelme szerint minden kérését.” (Ezsdr 7, 6.)
És te Ezsdrás, a te Istened bölcs törvénye szerint, a mely kezedben van, rendelj ítélőket és birákat, a kik törvényt tegyenek minden a folyóvízen túl lakó nép között, mindazok között, a kik tudják Istenednek törvényeit, és akik nem tudják, azokat tanítsátok!” (Ezsdr 7, 25.)
Az újszövetségben a presbiter és diakónus szolgálatok is adnak erre mintát.
„A végett hagytalak téged Krétában, hogy a hátramaradt dolgokat hozd rendbe, és rendelj városonként presbitereket, a miképpen én néked meghagytam;
Ha van feddhetetlen, egy feleségű férfiú, a kinek hívő, nem kicsapongással vádolt avagy engedetlen gyermekei vannak.
Mert szükséges, hogy a püspök feddhetetlen legyen, mint Isten sáfára; nem akaratos, nem haragos, nem részeges, nem verekedő, nem rút nyerészkedő;
Hanem vendégszerető, jónak kedvelője, mértékletes, igaz, tiszta, maga tűrtető;
A ki a tudomány szerint való igaz beszédhez tartja magát, hogy inthessen az egészséges tudománnyal és meggyőzhesse az ellenkezőket.” (Tit 1, 5-9.)
III. Akinek sem Isten, sem isteni elhívással rendelkező személy nem adott megbízást szolgálatra
„Uralkodott pedig Sedékiás király, Jósiásnak fia, Kónia helyett, a ki Jojákimnak fia volt, kit Nabukodonozor, a babiloni király királlyá tett Júdának földjében.” (Jer 37, 1.)
„Adónia pedig, Haggitnak fia, felfuvalkodott, ezt mondván: Én fogok uralkodni! És szerzett magának szekereket, lovagokat és ötven előtte járó férfiakat.
Kit az ő atyja soha meg nem szomoríta, ezt mondván: Miért cselekszel így?! Ő pedig igen szép férfi volt, és őt Haggit szülte Dávidnak Absolon után.
És tanácskozott Joábbal, Séruja fiával és Abjátár pappal, kik az Adónia pártján voltak.
De Sádók pap, meg Benája, a Jójada fia, és Nátán próféta, és Sémei, és Réhi, és a Dávid erős vitézei nem állottak Adónia mellé.
Mikor pedig Adónia áldozatot mutatott be juhokból, ökrökből és egyéb kövér barmokból a Zohélet kősziklánál, a mely a Rógel forrása mellett volt: meghívta egész rokonságát, a király fiait, Júda minden férfiait, a király szolgáit;
De Nátán prófétát és Benáját és amaz erős vitézeket és Salamont, az ő atyjafiát nem hívta el.” (1Kir 1,5-10.)
IV. Bocsánatkérés
Ezt a blogot 2011. január 1-től vezetem.
Azt gondoltam, hogy előbb vagy utóbb kinő belőle egy nyilvános szolgálat.
Eddig a mai napot 1200 bejegyzést írtam illetve szerkesztettem.
Kettő kivételével az összes megjegyzés megjelenését engedélyeztem, az a kettő témájában egyáltalán nem kapcsolódott a bloghoz.
Sokat vívódtam rajta, hogy helyes-e, hogy csinálom.
a.) Tegyük fel, hogy nem.
Ebben az esetben a leghelyesebb abbahagyni.
„Bizony, bizony mondom néktek: Ha a földbe esett gabonamag el nem hal, csak egymaga marad; ha pedig elhal, sok gyümölcsöt terem.
Aki szereti a maga életét, elveszti azt; és a ki gyűlöli a maga életét e világon, örök életre tartja meg azt.
Aki nékem szolgál, engem kövessen; és a hol én vagyok, ott lesz az én szolgám is: és aki nékem szolgál, megbecsüli azt az Atya.” (Jn 12, 24-26.)
b.) Tegyük fel, hogy igen.
3 év alatt már több jó dolognak is elő kellett volna állnia belőle.
Ennek eldöntéséhez érdemes megvizsgálni a gyümölcsöket (következményeket).
A gyümölcsök vizsgálata a visszajelzések (visszacsatolások) alapján.
Ennek a blognak a felülete lehetőséget ad a következőkre:
- bejegyzés (toposz) írása
- mások által ajánlott cikk, írás közlése
- pozitív kritika (megerősítés) arról, ami jó benne
- negatív kritika, ami aztán változ(tat)ásra ösztönöz.
Ezen felül még lehetőség van arra is, hogy a kommentezők (megjegyzéseket írók) egymáshoz is kapcsolódjanak a blog szerkesztője nélkül.
Ehhez képest nagyon-nagyon kevés volt a visszajelzés.
- 3 személy jelezte, hogy rendszeresen olvassa a blogot, és talál benne számára kedvező bejegyzést.
- 2 személy jelezte, hogy valamit olvasott, ami neki nem tetszett, de hogy mit, azt már nem árulta el (ami lehet saját írásom is, de lehet figyelemfelkeltő cikk is)
- 1 helyről kaptam jelzést, hogy olyan írásból idéztem (forrás megjelölésével), ahonnan ez gondot okozott, megtettem amit kértek tőlem ezzel kapcsolatban
Tehát összefoglalva:
- hozzászólás nagyon kevés érkezett,
- személyesen kb. féltucatnyi visszajelzés kaptam összesen 3 év alatt
- elektronikus úton 1-2 véleményt kaptam.
Így nagyon nehéz a szerkesztőnek megítélni ezt a blogot.
„Íme az én szolgám, akit gyámolítok, az én választottam, a kit szívem kedvel, lelkemet adtam ő belé, törvényt beszél a népeknek.
Nem kiált és nem lármáz, és nem hallatja szavát az utcán.
Megrepedt nádat nem tör el, a pislogó gyertya belet nem oltja ki, a törvényt igazán jelenti meg.” (Ésa 42, 1-3.)
Vajon amikor egy-egy témát erélyesebben sikerült megragadni, akkor az ilyen szelídséggel történt-e? Nem érzem azt a szellememben.
Márpedig ha nem, akkor kérdés, hogy hol és hogyan segítek az ébredésnek ezzel az elektronikus felülettel?
Egyáltalán nem látom úgy, hogy bármi olyat elértem volna ezzel a bloggal, amit szerettem volna.
Ha nem történik valami radikális változás, akkor ez a blog még ebben az évben befejeződik.
Egyúttal szeretnék bocsánatot kérni azok felé, akiket megbántottam, és bízom a megbocsátás erejében.